10.6 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

حمایت قاطع فرانسه از تداوم توافق هسته ای با ایران

فرانسه با دفاع سرسخت از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی، پیشنهاد مذاکراتی برای تقویت این توافق بعد از پایان دوره ده ساله آن در سال ۲۰۲۵ میلادی را داده است.
ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، حفظ این توافق را برای جلوگیری از دستیابی سایر کشورهای منطقه به سلاح‌های هسته‌ای را ضروری خواند.
او گفت: “حفط این توافق برای جلوگیری از گسترش (تسلیحات هسته‌ای) ضروری است. در زمانی که ما شاهد تهدید کره شمالی هستیم، باید این روند را حفظ کنیم.”
وزیر خارجه فرانسه گفته است: “فرانسه سعی می‌کند تا دونالد ترامپ را به حفظ این انتخاب (توافق هسته‌ای) قانع کند؛ حتی اگر کارهایی برای تکمیل آن (بعد از سال ۲۰۲۵) انجام شود.”
وزیر خارجه فرانسه امروز دوشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفته است شکست توافق هسته‌ای ایران به جنگ تسلیحاتی در منطقه منجر خواهد شد.
این در حالی است که دولت آمریکا هشدار داده است توافق هسته‌ای با اجرای “ضعیف” و بازرسی “ناکافی” را قبول نمی‌کند.
با وجود توافق جهانی بر سر ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها با این توافق مخالفت کرده و گفته در ماه اکتبر همه شاهد اقدام او در برابر این پیمان بین‌المللی خواهند بود.
آقای ترامپ هفته پیش و در جریان سفر به مناطق آسیب دیده فلوریدا در گفتگو با خبرنگاران توافق با ایران را “بدترین توافقی” توصیف کرد که تاکنون دیده و مدعی شد که ایران روح برجام را نقض کرده است.
حدود سه هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرد.
هم‌زمان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش از سیاست‌های آمریکا درباره توافق اتمی با ایران انتقاد کرده است.
آقای صالحی گفته است: “نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است.”
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران دیروز یکشنبه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) به شدت از ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد و مسئولان آن کشور را “دروغگو” خواند.
رهبر ایران گفته است: “ملت ایران محکم ایستاده و هر حرکت غلط نظام سلطه در قضیه برجام، با عکس العمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.”
این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل هم اکنون در نیویورک بسر می‌برد.
آقای روحانی پیش از سفر به نیویورک در فرودگاه به خبرنگاران گفت که “در مسئله برجام نیاز به توضیحاتی است و جلساتی که در نیویورک درمورد برجام برگزار می‌شود بسیار مهم است.”
رئیس جمهور ایران گفته است که برجام “به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است”.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط