8.5 C
Paris
Friday, April 19, 2024

حزب سبزهای آمریکا خواستار بازشماری آرای انتخاباتی در چند ایالت آمریکا شد

بنابه گزارش رسانه ها جیل استاین، نامزد حزب سبز آمریکا که در انتخابات هشتم نوامبر بعد از دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون و گری جانسون در رده چهارم قرار گرفته بود، رسما از کمیسیون انتخابات ویسکانسن خواسته دستور بازشماری آرای این ایالت شمالی را صادر کنند.
این درخواست امروز شنبه ۲۵ نوامبر (پنجم آذر) و پیش از به پایان رسیدن موعد قانونی تجدید شمارش آرا تقدیم مقام‌های رسمی شده و انتظار می‌رود فرماندار ویسکانسن به زودی برای برآورده کردن آن اقدام کند.
ساعتی پیش کمیسیون انتخاباتی ایالت ویسکانسن در توییتی تایید کرد که درخواست بازشمارش آرا را رسما دریافت کرده است و تاکید کرد که جزئیات بیشتر در این باره به زودی اعلام خواهد شد.
امروز (جمعه) آخرین مهلت برای ارسال رسمی درخواست شمارش آرا در ویسکانسن بود.
نتایج شمارش آرا در ایالت ویسکانسن حدود دو هفته پیش اعلام شد و طی آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب، با اختلاف بسیار اندکی هیلاری کلینتون را برخلاف انتظار دموکرات‌ها، شکست داد.
نتایج در این ایالت که در سه دهه اخیر همیشه از نامزدهای حزب دموکرات حمایت کرده بود به ترتیب عبارت بود از:
دونالد ترامپ: ۴۷.۹ درصد با مجموع آرای یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۷۶ رای
هیلاری کلینتون: ۴۶.۹ درصد با مجموع آرای یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۲۱۰ رای
جیل استاین، نامزد حزب سبز در پایان شمارش آرای ویسکانسن پس از گری جانسون، نامزد حزب لیبرال، در جایگاه چهارم قرار گرفت و تنها حدود ۳۱ هزار رای کسب کرد.
جیل استاین، رهبر حزب سبز آمریکا که امسال هم همچون چهار سال گذشته به عنوان نامزد این حزب در انتخابات حضور داشت، از هفته گذشته مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای هزینه‌های احتمالی درخواست بازشماری آرا در سه ایالت میشیگان، ویسکانسن و پنسلوانیا بود و گفته می‌شود توانسته تاکنون حدود پنج میلیون دلار کمک مردمی جمع کند.
خانم استاین گفته همچنین بنا دارد تقاضاهای مشابهی برای بازشماری آرا در پنسیلوانیا و میشیگان تقدیم مقام‌های این ایالت‌ها کند.
مهلت درخواست رسمی برای بازشماری آرا در پنسیلوانیا روز دوشنبه به اتمام می‌رسد و ایالت میشیگان هم که هنوز به طور رسمی نتایج نهایی را اعلام نکرده، مهلت شکایت‌های انتخاباتی را چهارشنبه این هفته اعلام کرده است.
مطابق قوانین انتخاباتی آمریکا، اگر بازشماری آرا ادعای شاکی را به اثبات نرساند، او موظف است تمامی هزینه‌های بازشماری را تقبل کند.

ایالت ویسکانسن دارای ۱۰ اکتورال کالج انتخاباتی است و در صورتی که نتایج بازشماری خلاف نتایج اولیه اعلام شود، این ۱۰ الکتورال کالج به حساب هیلاری کلینتون واریز خواهد شد اما در نتیجه نهایی تغییری به وجود نخواهد آورد. خانم کلینتون برای نزدیک کردن خود به مرز ۲۷۰ االکتورال کالج، به تمامی آرای سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن نیاز دارد.
اما یک احتمال دیگر می‌تواند این باشد که اگر نتایج بازشمارش آرا در دو ایالت از سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن بر خلاف نتایج اولیه اعلام شود آن وقت با وجود به حد نصاب نرسیدن خانم کلینتون، دونالد ترامپ هم از مرز ۲۷۰ کالج انتخاباتی سقوط خواهد کرد و هیج کدام از دو نامزد برنده انتخابات نخواهند شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب که این روزها به سختی مشغول بررسی گزینه‌های خود برای تشکیل دولت جدید آمریکاست، در انتخابات روز هستم نوامبر موفق شد اکثریت آرا را در ۲۹۰ کالج انتخاباتی کسب کند.
برگ برنده آقای ترامپ برنده شدن در سه ایالت ویسکانسن، میشیگان و پنسیلوانیا بود که در سه دهه گذشته هیچ گاه به جمهوری‌خواهان روی خوش نشان نداده بودند. او همچنین توانست رقابت در ایالت پرجمعیت فلوریدا را هم از آن خود کند تا پیروزی‌اش برابر دموکرات‌ها قاطعانه‌تر به نظر آید.
درخواست بازشماری در ویسکانسن در حالی از سوی نامزد حزب سبز طرح شده که مقام‌های رسمی برگزار کننده انتخابات هشتم نوامبر می‌گویند هیچ نشانه‌ای از شکل گیری تخلف در شمارش آرا که بر نتایج فعلی تاثیر گذار بوده باشد، مشاهده نشده است.

در روزهای اخیر، چند وکیل زبده در امور انتخابات به ستاد هیلاری کلینتون هم توصیه کرده بودند که برای بازشماری آرا در سه ایالت ویسکانسن، پنسیلوانیا و میشیگان اقدام کند.
این وکلا که به همراه چند شخصیت دانشگاهی و فعال اجتماعی و سیاسی موضوع احتمال هک شدن برخی از کامپیوترهای شمارش رای را طرح کرده‌اند می‌گویند بررسی‌هایشان نشان می‌دهد نتایج شمارش آرا برای خانم کلینتون در مناطقی که از سیستم کامپیوتری استفاده شده اغلب بدتر از نتایج شمارش آرا در مناطقی است که آرا به صورت دستی و یا به کمک اسکن کردن برگه‌های رای شمارش شده است.
این افراد بر همین اساس می‌گویند خواستار تحقیق در بعضی مناطق از ایالت‌هایی چون پنسیلوانیا، ویسکانسن و میشیگان هستند ‌تا مطمئن شوند کامپیوترهای آنجا هک نشده باشد.
با وجود این، ستاد انتخاباتی خانم کلینتون هنوز هیچ رغبتی برای درخواست بازشمارش آرا نشان نداده است.
ستاد دونالد ترامپ، که با کسب ۲۹۰ کالج انتخاباتی، برنده رای گیری روز هشتم نوامبر اعلام شده، هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط