13.4 C
Paris
Friday, March 29, 2024

جک سالیوان: خطر جنگ آمریکا با ایران جدی است

جک سالیوان بر این باور است که خطر بروز جنگ در خلیج فارس و تقابل نظامی آمریکا با ایران جدی‌تر از خطر وقوع یک درگیری با کره ‌شمالی است. وزیر امورخارجه آلمان نیز از امکان وقوع جنگ در خلیج فارس ابراز نگرانی کرده است.
جک سالیوان را چهره تاثیرگذار پشت پرده حزب دموکرات آمریکا می‌دانند. این سیاستمدار به خوبی با مسائل سیاست خارجی و امنیتی آمریکا آشناست.
او هم مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون اوباما بود و هم مشاور هیلاری کلینتون در عرصه مسائل بین‌الملل در دوره‌ای که او مسئولیت وزارت امور خارجه امریکا را بر عهده داشت. جک سالیوان، فردی بود که در صورت موفقیت کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌توانست گزینه‌ای برای مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید باشد.
ایران و نه کره شمالی، خطر اینجاست!
سالیوان می‌گوید کسانی که نگران رویارویی جدید نظامی آمریکا و دولت ترامپ هستند، به سمت غلطی توجه دارند. به سخن دیگر، جک سولیوان معتقد است که خطر وقوع جنگ در خلیج فارس و درگیری نظامی آمریکا با ایران جدی‌تر از خطری است که از تنش آمریکا و کره‌شمالی برمی‌خیزد.
سالیوان با اشاره به دولت ترامپ و تصمیمات او می‌پرسد که آیا این احتمال وجود دارد که سیاست‌های دولت ترامپ به بروز درگیری با ایران منجر شود؟ و خود به این پرسش پاسخی مثبت می‌دهد.
او در عین حال تاکید می‌کند که وقوع چنین جنگی به سود آمریکا نیست. به باور سالیوان، جنگ با ایران نه تنها منافع ملی آمریکا را تامین نمی‌کند، بلکه در خدمت ثبات و امنیت در خلیج فارس نیز نخواهد بود. مشاور پیشین هیلاری کلینتون توجه همگان را به خطر وقوع چنین جنگی جلب می‌کند و از همه می‌خواهد نگاه خود را با دقت تمام به این نقطه از جهان معطوف کنند.
به باور جک سالیوان، آمریکا پس از آغاز دوره زمامداری دونالد ترامپ چند عقب‌گرد جدی داشته و این تنها به خطای سیاسی دولت ترامپ در قبال ایران محدود نمی‌شود. او خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس را نیز از خطاهای جدی دولت ترامپ ارزیابی می‌کند.
هشدار مرکل و گابریل
در همین رابطه، سیاستمداران آلمان نیز نسبت به وقوع جنگی تازه در خلیج فارس هشدار داده‌اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در جریان سفر خود به مکزیک، آشکارا نسبت به وضعیت بحرانی حاکم بر خلیج فارس ابراز نگرانی کرده و گفته بود که هرگونه تلاش برای منزوی کردن قطر و ایران می‌تواند برای کل منطقه گران تمام شود.
وزیر امور خارجه آلمان، زیگمار گابریل نیز نسبت به وقوع جنگی جدید در خلیج فارس هشدار داده است. گابریل پس از تشدید بحران دیپلماتیک بین قطر و عربستان سعودی، با وزیران امور خارجه کشورهای منطقه تماس حضوری یا تلفنی داشته است.
وزیر امور خارجه آلمان از جمله با وزیران امور خارجه عربستان، قطر، کویت، ترکیه و ایران در این خصوص گفت‌وگو کرده است.
گابریل در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” گفته بود که پس از گفت‌وگو با وزیران امور خارجه کشورهای منطقه متوجه شده که وضعیت بی‌نهایت جدی است.

دویچه وله فارسی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط