11.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

جعفری: تحریم‌ جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین می‌برد

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، به احتمال قرار گرفتن این نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا واکنش نشان داد و گفت اگر این خبر صحیح باشد ارتش آمریکا را همسنگ داعش در نظر خواهیم گرفت.

برخی رسانه‌های غربی از جمله «پولتیکو» و روزنامه «فایننشنال تایمز» در روزهای گذشته خبر داده بودند که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، قرار است به زودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

بر اساس گزارش سپاه نیوز، محمدعلی جعفری روز یکشنبه ۱۶ مهرماه در جلسه شورای راهبردی سپاه گفته است: «در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت».

وی با تاکید بر اینکه «تحریم‌های جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد»، گفت: «این تحریم‌ها تجربه برجام را برای ما کامل می‌کند و آن تجربه این است که گفت‌وگو برای آمریکا ابزار فشار و دشمنی است نه تعامل یا حل مسئله».

فرمانده سپاه پاسداران در عین حال هرگونه مذاکره با آمریکا درباره مسائل خاورمیانه را رد کرد و گفت که «جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن».

آقای جعفری بار دیگر تهدید کرد اگر قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود «این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند».

وی اواخر تیرماه امسال نیز با اشاره به احتمال تحریم سپاه، گفته بود که آمریکا «قبل از آن باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع‌آوری کرده و بداند اشتباه محاسباتی خود را با هزینه بالایی باید تصحیح کند».

دونالد ترامپ که از مخالفان سرسخت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است بارها ایران را متهم کرده که روح توافق اتمی تیرماه سال ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی را نقض کرده و صلح و ثبات در خاورمیانه را برهم زده است.

واشینگتن بویژه انگشت اتهام را به سوی سپاه پاسداران نشانه رفته که به گفته آن، در سوریه، عراق، یمن و لبنان مداخله نظامی کرده است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز ۱۴ مهر با اشاره به برنامه‌های جدید واشینگتن در ارتباط با ایران گفت که دولت ترامپ در تلاش برای در پیش گرفتن راهبردی جامع برای مقابله با مسائل مختلف از «بی‌ثبات کردن منطقه» گرفته تا «حمایت دولتی از تروریسم» و یا «آزمایش‌های موشکی» است.

سپاه پاسداران در حال حاضر به دلایل حقوق بشری و برنامه موشکی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های واشینگتن قرار دارد ولی اگر این تشکیلات نظامی در لیست تروریستی آن قرار گیرد، احتمالا این نخستین بار خواهد بود که بازوی نظامی یک رژیم سیاسی وارد این فهرست می‌شود.

در حال حاضر ۶۱ گروه و سازمان در فهرست تروریستی آمریکا قرار دارند که از جمله آنها می توان به پ‌کاکا، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله لبنان، بوکوحرام نیجریه، الشباب سومالی، حماس، حقانی و القاعده اشاره کرد.

منبع، رادیو فردا

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط