13.3 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

جدید ترین واکنش ها و موضع گیری های بین المللی درباره توافق هسته ای ایران

دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، در کارزار انتخاباتی خود توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران را فاجعه خوانده و گفته بود این بدترین توافقی است که از راه مذاکره بدست آمده است.
آقای ترامپ وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین اولویت او، لغو این توافق به گفته او فاجعه‌بار خواهد بود.

اما فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفته است؛ توافق هسته‌ای با ایران توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست که آقای ترامپ بتواند آن را برهم بزند، بلکه توافقی چندجانبه است که در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

او افزوده است؛ توافق هسته ای با تهران، یک توافق چندجانبه است که از راه مذاکره به‌ دست آمده و خود من هم شخصا مسئولیت مستقیم در آن دارم و هم‌اکنون رئیس کمیسیون مشترکی هستم که بر اجرای آن نظارت دارد تا اجرای آن از سوی همه طرف‌ها تضمین شود.

با اینحال در اولین موضع‌گیری ایالات متحده پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه این کشور در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لغو توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت ترامپ گفت است؛ همه چیز ممکن است.
وی افزوده است؛ برای دولت اوباما کاملا مشهود است که توافق هسته‌ای با ایران نتیجه‌ بخش بوده است. اما تونر در عین حال افزوده است؛ برای صحبت کردن درباره تصمیم‌های ترامپ در دوران ریاست‌ جمهوری وی هنوز زود است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در رابطه با آینده توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفته است؛ دولت فعلی آمریکا متعهد به اجرای آن سیاست‌ها تا بیستم ژانویه است و ما به تعهداتی که در این خصوص داده‌ایم عمل خواهیم کرد همان طور که تاکنون عمل کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ارنست گفته است؛ در رابطه با توافقات و قراردادهایی که قوه مجریه آمریکا امضا می‌کند سنتی وجود دارد که روسای جمهور بعدی برخی از عناصر تداوم در این توافقات را حفظ می‌کنند. البته من نمی‌دانم که آیا در این مورد همین طور خواهد شد یا خیر، اما به‌عنوان بخشی از این انتقال آرام و هموار قدرت، رئیس جمهور اوباما این فرصت را خواهد داشت تا با ترامپ رئیس جمهور منتخب درباره برخی از این سیاست‌ها و منافع آنها صحبت کند. تیم رئیس جمهور منتخب نیز فرصت خواهد داشت تا کارشناسان امنیت ملی دولت اوباما که روی اجرای این سیاست‌ها کار می‌کرده‌اند، توضیحات و گزارش‌هایی به آنها بدهند، اما در نهایت این رئیس جمهور منتخب است که مسئول تعیین مسیر سیاست خارجی آمریکا برای چهار سال آینده خواهد بود.

وزیر خارجه ایران محمدجواد ظریف، بلافاصله پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در اظهارنظری صریح گفت که ایالات متحده آمریکا موظف به اجرای برجام خواهد بود.

همچنین علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران نیز روز چهارشنبه و پس از اعلام پیروزی ترامپ، با اعلام اینکه پیروزی ترامپ به نفع ایران است گفت که گمان نمی‌کند وی در عمل با برجام مخالفت کند.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این رابطه گفت است؛ دولت جدید آمریکا بر اساس قاعده بین‌المللی باید به تعهدات خود در موضوع برجام عمل کند و پایبند آن باشد.

کمال دهقانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه ایران در زمینه اجرای برجام توسط آمریکا نگرانی ندارد گفته است؛ برجام یک قرارداد بین‌المللی است و تنها قرارداد بین ایران و آمریکا نیست و اتحادیه‌ اروپا و قدرت‌های شورای امنیت نیز در آن توافق حضور دارند.

اوایل سال جاری رهبر ایران گفته بود که ما برجام را نقض نمی‌کنیم ولی اگر طرف مقابل آن را نقض کند، که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط