8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

جایزه ۱۰۰ هزار یورویی برای دستگیری عامل حمله تروریستی برلین

بنابه گزارش رسانه‌ها، انیس عامری فردی که به اتهام حمله کامیونی اخیر در برلین تحت تعقیب است، پیش‌تر در آلمان زیر نظر بوده است اما بعدتر نظارت بر او کنار گذاشته شده چون شواهد کافی علیه‌اش وجود نداشته است.
عملیات برای بازداشت این مظنون حمله به بازار کریسمس در سرتاسر کشورهای عضو پیمان شنگن آغاز شده است.
دادستانی آلمان این مرد تونسی ۲۴ ساله با نام “انیس عامری” را مظنون حمله روز دوشنبه می‌داند. در آن حمله ۱۲ نفر کشته و ۴۹ نفر هم زخمی شدند.
طبق گزارش‌ها، انیس عامری به ظن برنامه‌ریزی برای سرقت که بتواند پول خرید اسلحه جور کند، زیر نظر قرار گرفته بود اما چون شواهد کافی علیه‌اش به دست نیامد، این تجسس‌ها درباره او متوقف شد.
پیش از آن‌که انیس عامری خود را به آلمان برساند، چهار سال به جرم ایجاد آتش‌سوزی در ایتالیا زندان بود.
گروه تروریستی داعش گفته است که یکی از پیروان آن، عامل حمله دوشنبه شب در برلین بوده است.
یک پناه‌جوی پاکستانی که به ظن نقش‌داشتن در این حمله بازداشت شده بود، به دلیل نبود شواهد کافی آزاد شده است.
مشخص شده که او ماه گذشته به پلیس ضد تروریسم آلمان معرفی شده است. ماه ژوئن برای او حکم ترک خاک آلمان صادر شده بود اما با کندی تشریفات اداری با تونس، اخراج او عقب افتاده بود.
بنا بر گزارش‌ها انیس عامری با شش نام مختلف فعالیت داشته و با شبکه‌ اسلام‌گرایان افراطی در ارتباط بوده است.
روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ نوشته است که این مظنون به حلقه اطرافیان ابو ولاء، یک مبلغ مذهبی راه یافته بوده است. ابو ولاء، با نام اصلی احمد عبد العزیز، به عنوان “مرد داعش در آلمان” شناخته می‌شود و در ماه نوامبر بازداشت شد.
کابینه دولت آلمان با تشدید نظارت در محیط‌های عمومی و از جمله افزایش دوربین‌های مداربسته موافقت کرده است. این طرح، ماه پیش مطرح شده بود.
رالف ییگر، وزیر داخله در ایالت نوردراین وستفالن آلمان، تایید کرده است که اخیرا انیس عامری توجه پلیس ضد تروریسم را هم برانگیخته بود.
به گفته او، سازمان‌های امنیتی در ماه نوامبر یافته‌ها و اطلاعاتشان درباره این فرد را با مرکز مشترک مبارزه با تروریسم رد و بدل کرده بودند.
آلمان گفته است برای هر اطلاعاتی که به بازداشت انیس عامری منجر شود، ۱۰۰ هزار یورو معادل ۱۰۴ هزار دلار جایزه می‌دهد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط