8.5 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

جایزه آکادمی پزشکان ایرانی آلمان به بنیانگذار مؤسسه محک

بنابه گزارش دویچه وله، روز شنبه ۳ دسامبر۲۰۱۶ برابر با ۱۳ آذر اعضای آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان صد و دومین همایش علمی خود را در سالن کنفرانس گنرالی هولدینگ Generali Holding AG)) شهر کلن برگزار کردند.
این همایش در سه بخش با حضور پزشکان ایرانی از آلمان و ایران انجام گرفت. در قسمتهای اول و دوم “بخش علمی” این همایش سخنرانان درباره مسائل مختلف امور پزشکی صحبت کردند. در بخش سوم یا بخش “فرهنگی-اجتماعی” جایزه آکادمی اهدا شد.
امسال سعیده قدس، بنیانگذار مؤسسه خیریه “محک” که در زمینه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در ایران فعالیت دارد، به این همایش دعوت شده بود تا از او بخاطر فعالیتهایی که برای کودکان سرطانی در کشور انجام داده است تجلیل شود.
سال گذشته جایزه این آکادمی به محمدرضا شجریان و سپیده رئیس‌‌سادات اهدا شد.

رضا احمدنژاد، مشاور مالی و مدیر اجرایی آکادمی به دویچه وله گفت که آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی هزار عضو دارد و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از آنان عضو فعال هستند. به گفته او کارهای تحقیقاتی و پزشکی جامعه پزشکان ایرانی در آلمان در نظام پزشکی این کشور ثبت و تائید شده است.

سرطان با نام اختصاری “محک” در سال ۱۳۷۰ کار خود را به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی- غیر دولتی با هدف کمک به کودکان سرطانی و خانواده آنان آغاز کرد. محک توانسته است بیش از ۲۳ هزار کودک سرطانی را تحت حمایت خود قرار دهد و به نمونه یک تشکل غیردولتی موفق در ایران تبدیل شود.
چرا به موسس محک جایزه اهدا شد؟
پرفسور علیرضا رنجبر، رئیس آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان به دویچه وله گفت: «امسال برای نخستین بار خانم سعیده قدس انتخاب شدند به علت اینکه هیئت داوران ما اعتقاد داشتند که ایشان بیماری دختر دو سالهشان را در ۲۵ سال پیش که در حقیقت یک مسئله شخصی و خانوادگی تلقی میشد تبدیل به فرصتی کردند برای کمک به دیگران، یعنی به بیماران سرطانی.»

او تصریح کرد: «خانم قدس چون با رنج بیماران در طول بیماری دخترش آشنا شده بودند، “زندگی برای من و خانواده من را به زندگی من برای دیگران و جامعه من” تبدیل کردند و این خود یکی از مهمترین دلایلی بود که هیئت داوران ما ایشان را برگزید.»
پرفسور رنجبر پیش از اهدای جایزه آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان در معرفی سعیده قدس گفت: «محک موفق شد ۲۳ هزار کودک سرطانی را به صورت مجانی پوشش خدماتی بدهد و در نوبتهای درمانی خانواده کودکان سرطانی توانستند از پوشش خدماتی موسسه بهرهمند شوند. خانم قدس همیشه گفته است که هیچ کودک سرطانی نباید بخاطر فقر و نداشتن سرمایه و تهیه دارو و کارهای تشخیصی بمیرد و این هم یکی از دلایلی بود که ایشان برای جایزه بین‌المللی آکادمی ما انتخاب شدند.»

خانم سعیده قدس بعد از دریافت جایزه در صحبتهای خود به تاریخچه تاسیس محک اشاره کرد و گفت که ۲۵ سال پیش، در بدو تاسیس سازمان خیریهاش ایدهای نداشته است، تا اینکه دختر ۲ سالهاش کیانا سرطان میگیرد. او در بیمارستان با وضعیت خانوادههایی که از اقصی نقاط ایران برای درمان کودکان سرطانی خود به تهران آمده بودند آشنا میشود و تصمیم میگیرد برای حمایت از آنان انجمنی را تاسیس کند.
“تفکر سازمانی تاسیس محک را از آلمان گرفتم”
به گفته سعیده قدس، او وقتی برای معالجه دخترش به آلمان آمد با انجمن حمایت از بیماران سرطانی در این کشور آشنا شد و ایده تأسیس محک همانجا در ذهن‌اش شکل گرفت.
این بانوی نیکوکار ایرانی معتقد است که تاسیس “ان جی او” باری از دوش دولت برمی‌دارد و دولت هم از این کار استقبال میکند. او در این زمینه چنین تاکید میکند: «ما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از کمک‌های دولتی استفاده میکنیم و بقیه آن را با کمکهای مردمی تامین میکنیم. دولت نیز از برداشته شدن بار هزینه استقبال کرده و تخت‌های بیماران موسسه ما را بیمه کرده است.»
موسس محک همچنین میگوید که از زمان انجام توافق اتمی نمایندگان موسسات خارجی و شخصیت‌های زیادی به ایران می‌آیند که وقتی با این موسسه خیریه آشنا میشوند تعجب میکنند که چنین موسسهای در ایران وجود دارد و فعالیت میکند.
افزایش شانس نجات کودکان
خانم سعیده قدس بعد از دریافت جایزه آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان در گفتگویی اختصاصی با دویچه وله درباره روند و انگیزه تاسیس محک و ایده اصلی آن در ۲۵ سال پیش چنین توضیح داد: «من اصلا در فکر تاسیس محک نبودم و فقط در فکر کمک کردن بودم. در فکر رها کردن خودم از شرمندگی از آن موقعیتی بودم که با آن آشنا شدم و معضلات عمق فاجعه را شناختم و نمیتوانستم بی‌تفاوت از کنارش بگذرم. من به دنبال راهی بودم که به پدران و مادرانی کمک کنم که امکانات من را نداشتند. این اندیشه تکامل پیدا کرد. در سفری که به آلمان داشتم و با سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی آن آشنایی پیدا کردم، دریافتم که این کار باید سازمانی باشد و این اندیشه من را دچار تحول کرد.»

موسس محک همچنین گفت: «شانس نجات سرطان کودکان در ایران، در زمانی که ما شروع کردیم، ۲۵ درصد بود. در زمانی که بچه من بیمار بود شانس نجات فقط ۲۵ درصد بود، اما امروز ۷۵ درصد شده است. ما از نظر نرخ درمان کودکان مبتلا به سرطان در سطح استاندارد جهانی قرار داریم. از ۱۰ بچه سرطانی که به موقع به ما مراجعه می‌کنند ۸ نفر از آنان قابل درمان هستند. البته ما نیستیم که آنان را نجات میدهیم. رشد علم پزشکی به آن حد رسیده است که بچه‌ها راحتتر درمان می‌شوند. بخصوص در پیوند استخوان ما ۷۵ تا ۸۰ درصد قادرهستیم بچه ها را نجات بدهیم.»
به گفته سعیده قدس درمان در بیمارستان محک رایگان است. این موسسه بخش سرطان بیش از ۲۰ بیمارستان را هم تحت پوشش دارد. خانم قدس تاکید میکند که در هر نقطه از ایران که کودکی به سرطان مبتلا میشود، به نوعی با محک در ارتباط قرار می‌گیرد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط