8.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

ثبت جهانی نوروز در فهرست میراث ناملموس بشریِ سازمان یونسکو

بنابه گزارش رسانه ها، جشن نوروز و فرهنگ پخت نان لواش به عنوان دو پرونده مشترک بین ایران و چند کشور دیگر، روز چهارشنبه،۱۰ آذر، در فهرست میراث ناملموس بشریِ سازمان یونسکو ثبت شد.

پرونده این جشن چند ملیتی هفت سال پیش نیز به طور مشترک از سوی هفت کشور به یونسکو ارائه شد و به ثبت جهانی رسید. در آن دوره افغانستان و تاجیکستان، دو کشوری که از نظر جمعیتی و تاریخی سهم بسیاری در برگزاری نوروز دارند، در ثبت این پرونده جضور نداشتند. ترکمنستان، قرقیزستان و عراق نیز نقشی در ثبت جهانی نوروز نداشتند.

در آن دوره پس از ثبت جهانی نوروز در یونسکو، این جشن در اسفند ماه سال ۸۸ طی قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد. جشنی هم در نوروز سال ۸۹ در تهران با حضور مقامات عالی‌رتبه هفت کشور برگزار شد.

در خبر منتشرشده از سوی سازمان ملل متحد درباره اهمیت نوروز آمده بود: «نوروز برای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان، آغاز سال نو است و بیش از سه هزار سال است که درمناطقی از بالکان، منطقه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی و خاورمیانه و نقاط دیگری از جهان جشن گرفته می‌شود.»

با این حال در سال ۱۳۹۳ پنج کشور دیگر به کشورهای خواستار مشارکت در پرونده نوروز اضافه شدند و پس از دو سال این پرونده با مشارکت ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، هند، پاکستان، قزاقستان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و عراق در اجلاس اتیوپی به تثبیت رسید.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط