11 C
Paris
Tuesday, April 23, 2024

تیم ملی فوتبال ایران با برد ازبکستان به جام جهانی روسیه راه یافت

تیم ملی فوتبال ایران با برتری دو بر صفر مقابل ازبکستان به جام جهانی روسیه راه یافت. در پی این پیروزی، موجی از شادمانی و جشن‌های خیابانی در ایران برقرار شد.

گل‌های ایران را سردار آزمون در دقیقه ۲۳ و مهدی طارمی در دقیقه ۸۹ به ثمر رساندند.
ایران در گروه A آسیا از ۸ بازی ۲۰ امتیاز کسب کرده و بدون گل خورده در صدر است. تیم دوم گروه A کره جنوبی است که از ۷ بازی ۱۳ امتیاز دارد.

اکنون تیم ملی ایران پس از تیم ملی برزیل، دومین تیم صعودکننده به جام جهانی است. این نخستین بار است که ایران برای دو دوره متوالی راهی جام جهانی می‌شود.

در ترکیب تیم ایران علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، علی کریمی، علیرضا جهانبخش (وحید امیری) مهدی طارمی (رضا قوچان‌نژاد) مسعود شجاعی (اشکان دژاگه) و سردار آزمون به میدان رفتند.

در نیمه نخست، سردار آزمون با فرار به سمت دروازه حریف و با عبور توپ از بین پاهای لوبانف توانست ایران را پیش بیاندازد. این نوزدهمین گل ملی سردار آزمون بود.

در حالی که تنها دو دقیقه به پایان بازی مانده بود، رد و بدل توپ توسط آزمون و طارمی، باعث شد طارمی از مدافعان ازبکستان بگذرد و با ضربه‌ای دقیق، حرکات زیبای خود را تکمیل کند.

مهدی طارمی در سومین بازی پیاپی برای تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی گل زد. او آمار ۱۰ گل ملی در نوزده بازی را به جا گذاشته اشت. او یک پنالتی هم گرفت که شجاعی از دست داد.

این پنجمین صعود ایران به مرحله نهایی جام جهانی و دومین صعود متوالی این کشور است.

کارلوس کی‌روش در پایان بازی گفت: بازیکنان را به خاطر عملکردشان تحسین می‌کنم. دیسیپلین فوق‌العاده‌ای داشتیم. بازیکنانم با تعهد بالا، با انگیزه و با فداکاری، کار کردند برای هدفی که در ذهن داشتیم.

سرمربی تیم ملی ایران یادآور شدند: «تمام کشور خوشحال شدند. البته یکی دو نفری هستند که خوشحال نیستند. حتی درون فدراسیون هم برخی افراد خرسند نیستند. ولی امروز روز ما است. آنها باختند.»

کی‌روش که مجدداً با تیم ملی ایران به جام جهانی راه یافته، یادآور شد: «امشب مشغول جشن گرفتن هستیم. از فردا صبح درباره آینده حرف می‌زنیم. در شش سال گذشته برخی می‌خواستند برنامه‌های ما اجرا نشود. بهتر است از آنها بپرسید که چه برنامه‌ای برای آینده دارند.»

کی‌روش که غیر از ایران با پرتغال و آفریقای جنوبی هم به جام جهانی راه یافته، تاکید کرد ایران می‌خواهد شش امتیاز از دو بازی آینده مقابل کره جنوبی و سوریه به دست بیاورد.

اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهور ایران که در ورزشگاه آزادی حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «مطمئناً از همه وجود برای ورزش و به خصوص فوتبال مایه می‌گذاریم و بودجه‌های لازم را در نظر می‌گیریم تا برای اولین بار بتوانیم به مرحله حذفی جام جهانی برویم.»

ایران هنوز دو بازی دیگر در پیش دارد، اما نتیجه این بازی‌ها در صعود ایران موثر نیست.

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هم به این ترتیب برای چهارمین بار به جام جهانی می رسد.
او در سال ۲۰۰۲ با آفریقای جنوبی، در سال ۲۰۱۰ با پرتغال و در سال ۲۰۱۴ با ایران به این بازی‌ها رسیده بود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط