13.4 C
Paris
Friday, March 29, 2024

تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها رسید

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که تولید نفت ایران طی ماه اوت در مقایسه با سال ۲۰۱۴ حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به سطح تولید قبل از تحریم‌ها رسیده است.
بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه منتشر شد، عربستان سعودی نیز از همان سال و به همان میزان تولید نفت خود را افزایش داده است.
تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۴ کمی بیشتر از ۲.۷ میلیون بشکه در روز بود.
ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی از بازگشت ایران به سطح تولید قبل از تحریم‌ها در حالی است که مقام‌های ایران از ماه گذشته می‌گویند تولید روزانه نفت خود را به ۳.۸۵ میلیون بشکه رسانده‌اند و برای رسیدن به سطح تولید ماقبل تحریم‌ها که «چهار میلیون بشکه در روز» هست، تلاش می‌کنند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز روز دوشنبه در گزارش ماهانه خود سطح تولید نفت ایران را زیر ۳.۷ میلیون بشکه در روز ارزیابی کرده بود.
گزارش ماه سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که کاهش چشمگیر رشد تقاضای جهانی نفت همراه با افزایش ذخایر و عرضه به این معنی است که بازار نفت دستکم تا نیمه نخست ۲۰۱۷ با مازاد عرضه مواجه خواهد بود.
طبق این گزارش، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نسبت عرضه به تقاضا در ماه‌های آینده به طور چشمگیر تغییر نخواهد کرد. در نتیجه، عرضه دستکم تا نیمه نخست سال آینده بیش از تقاضا خواهد بود.
پیش از این، آژانس گفته بود که انتظار مازاد عرضه در نیمه دوم امسال وجود ندارد.
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اضافه می‌کند رشد تقاضای جهانی با سرعت بیشتری نسبت به آنچه قبلاً پیش‌بینی شده بود در حال کاهش است.
آژانس پیش‌بینی خود برای رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۷ را ۱.۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده که نسبت به گزارش قبلی فرقی نکرده، اما برای امسال پیش‌بینی رشد مصرف را از ۱.۴ میلیون بشکه در روز به ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.
علیرغم سقوط بهای نفت و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، تولید جهانی نفت هنوز رو به افزایش است اگرچه هرگز به نرخ سریع رشد در سال ۲۰۱۵ نرسیده است.
تولید جهانی نفت در ماه اوت ۹۶.۹ میلیون بشکه در روز بود که حدود ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از ماه مشابه سال گذشته بود. عرضه روزانه نفت کشورهای غیر عضو اوپک انتظار می‌رود پس از کاهش ۸۴۰ هزار بشکه‌ای در سال جاری در سال ۲۰۱۷ دوباره رشد کند و ۳۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
تولید نفت اوپک در ماه اوت به ۳۳ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه در روز رسید. تولید برخی از کشورهای خاورمیانه شامل کویت و امارات متحده عربی به بالاترین حد خود رسید. تولید عربستان سعودی به رکورد جدیدی رسید و ایران به بالاترین تولید پس از تحریم‌ها دست یافت. در مجموع، اوپک ۹۳۰ هزار بشکه بیش از سال گذشته نفت به بازار عرضه کرد.
قیمت نفت در اوایل ماه اوت به دنبال افزایش تقاضا در تابستان افزایش یافت به طوری که از حدود ۴۲ دلار در هر بشکه به بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه رسید.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط