12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

توافق اتحادیه اروپا برای بازگرداندن ده ها هزار پناهجوی افغان

بنا به گزارش خبرگزاری ها، روز چهارشنبه پنجم اکتبر ۲۰۱۶ در کنفرانس بین‌المللی افعانستان که در شهر بروکسل برگزار شده بود تصمیماتی درباره پناهجویان افغان گرفته شد. در این کنفرانس که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز حضور داشت، کشورهای کمک دهنده آمادگی خود را برای پرداخت پول به کابل اعلام کردند اما این کمک بدون توقع نیست. کشورهای پرداخت‌کننده از جمله آلمان گفته‌اند انتظار دارند به ازای کمک مالی، توافق بازگردانده شدن متقاضیان پناهندگی به مجرای عملی بیفتد.
نشست بروکسل با شعار افغانستان آینده‌‌ای دارد، شروع به کار کرده و قرار است طی آن ۱۵ میلیارد دلار کمک برای چهار سال آینده این کشور اختصاص دهد. مجموعا ۷۰ کشور و ۲۰ تشکل و نهاد بین‌المللی در این نشست حضور دارند.
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه (پنجم اکتبر/۱۴ مهر) در بروکسل گفت: «کمک‌ مالی سالانه ۴۳۰ میلیون دلاری ما به افغانستان بدون پیش‌شرط نخواهد بود.»
ژاپن ۶۰۰ میلیون دلار، عربستان ۱۰۰ میلیون دلار، پاکستان ۵۰۰ میلیون دلار و ترکیه ۶۰۰ میلیون دلار در چهار سال آینده به دولت افغانستان کمک مالی می‌کنند. میزان کمک هند یک میلیارد دلار خواهد بود.
این توافق و اعلام آن، موجب ترس بسیاری از پناهجویان افغان شده که در آلمان به سر می‌برند و نگرانند که دیپورت شوند. تا کنون شرایط اخراج آنها از نظر سازوکار و طی مراحل قانونی بسیار مشکل بود اما با توافقی که در نشست بروکسل علنی شد، اخراج افغان‌ها به مراتب از قبل ساده‌تر می‌شود.
دولت افغانستان در بروکسل گفته که هر چه زودتر مدارک سفر برای این گروه فراهم می‌کند و حتی امکان ایجاد یک خط پرواز ویژه مخصوص افراد دیپورت شده در فرودگاه کابل را بررسی خواهد کرد.
دونالد توسک، رئیس شورای اروپا می‌گوید اتحادیه اروپا نیز متقابلا تلاش خواهد کرد که برای مهاجران عودت داده شده مشاغل جدیدی در افغانستان ایجاد کند و هزینه برنامه هم‌پیوندی دوباره با جامعه را بپردازد.
این که در ماه‌های آتی چه تعداد از متقاضیان پناهندگی افغانی بازگردانده می‌شوند هنوز روشن نیست.
در یکی از سندهای درونی اتحادیه اروپا که متعلق به ماه مارس است، آمده که نزدیک ۸۰هزار شهروند افغان در کشورهای اتحادیه اقامت دارند. اداره آمار اتحادیه اروپا “اویروستات” می‌گوید از هر دو تقاضای پناهندگی افغان‌ها، یکی رد شده است.
اما یکی از چالش‌های طرح‌ دیپورت این متقاضیان از کشورهای اروپا، تحرکاتی است که طالبان در افغانستان انجام می‌دهد. اسلامگرایان طالبان از آغاز هفته جاری به شهر قندوز حمله کرده‌اند و نشان داده‌اند که افغانستان از آرامش و ثبات هنوز فاصله زیادی دارد.
اما با وجود انتقادهای تند فعالان حقوق بشری، آلمان و کشورهای اروپایی دیگر هنوز این قبیل تحرکات را ریسکی در اجرای طرح دیپورت متقاضیان افغان ندانسته‌اند. وزیر خارجه آلمان می‌گوید نیروهای انتظامی و امنیتی افغانستان کفایت لازم برای رویارویی با تهاجم طالبان و شرایط دشوار را دارند.
دامنه و جزییات توافق دولت افغانستان و اتحادیه اروپا هنوز روشن نیست. دولت افغانستان پیوسته شکایت کرده که افراد تحصیلکرده و آموزش دیده، کشورشان را ترک می‌کنند و راه سفر به اروپا را در پیش می‌گیرند.
اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تنها گفته که یک سوم مردم کشورش فقیرند و با مبلغی زیر یک دلار و ۳۵ سنت در روز گذران زندگی می‌کنند که پول یک الی دو وعده غذایشان در روز است و با این پول نمی‌توانند کودکانشان را به مدرسه بفرستند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط