11.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

تلویزیون کانال ۲ فرانسه؛ ایران، دوست جدید ما ؟

گزارشی از تلویزیون کانال ۲ فرانسه؛ برنامه شب هنگام تلویزیون دولتی فرانسه – کانال ۲، در روز دوشنبه ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ برابر با ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳، به موضوع ایران اختصاص داشت. این برنامه به مدت یک ساعت و چهل و سه دقیقه و از ساعت ۲۳ شب شروع شد.

فیلم کامل؛ ایران، دوست جدید ما؟

«اتین لنهارد» خبرنگار و مسئول بخش «نگاهی به سیاره» تلویزیون فرانس۲، با گشت و گذاری تازه در ایران دست به تهیه یک رپرتاژ جامع و نسبتا مفید زد. از صنعت گردشگری و حضور توریست های اروپایی و آمریکایی در ایران آغاز نمود. درون جامعه و بازار رفت، وضعیت اقتصادی و معیشت روزمره مردم را به تصویر کشید، خیابان های شمال و جنوب تهران را پشت سر گذارد و به درون خانه ها رفت. از شهر بیرون رفت، درون دهکده ها چرخی زد و از وضعیت کشاورزی و کشاورزان گفت.

به بیمارستان ها، داروخانه ها، مغازه ها ، هتل ها و رستوران ها سرزد. مشکلات دارو، کمبود و گرانی در اثر تحریم ها را گوشزد نمود. سپس به جمع توریست های فرانسوی و آمریکایی وارد شد. غذاهای ایرانی را از زبان گردشگران نقد نمود.

وارد جامعه و کلیسای ارامنه در تهران شد. به بحث و گفتگو با اسقف ایرانی پرداخت. جایی که ۱۰۰۰۰۰ مسیحی و ارامنه تحت حمایت معنوی قرار می گیرند. سپس به مساجد و اماکن سایر ادیان رفت.

سپس به اینترنت در ایران پرداخت. به دوایر دولتی رفت و با مسئولین دولتی در باره مسائل و مواضع متقابل سیاسی با غرب اشاره نمود. روی دشمنی متقابل ایران و آمریکا انگشت گذارد و مسئله همکاری بین المللی علیه گروه تروریستی داعش را پیش کشید. سپس سراغ خانم معصومه ابتکار رفت و بخش جالب توجهی از مصاحبه اش را به او اختصاص داد. به بحث سیاسی پرداخت بدون آنکه بخواهد نتیجه مطلوب و یک طرفه از آن استخراج نماید.

خبرنگار با تجربه و با سابقه تلویزیون فرانس۲، بخش قابل توجهی از گزارش مستند خود را به اصلاح طلبان اختصاص داد. زندگی خصوصی و تفکرات آنان در باره آزادی های فردی بطور خاص زنان را با کنجکاوی بسیار زیادی مصور نمود. از قول اکثر آنان، ایران بعد از احمدی نژاد وارد تغییرات محسوسی شده است. این تغییرات از جامعه شروع شده و به سطح بالای سیاست بین المللی کشیده شده است. از نظر او رئیس جمهور ایران، کشور و اقتصاد را رونق بخشیده است. با اینکه فواصل طبقاتی وجود دارد ، اما نارضایتی اجتماعی را کمتر نموده است. او از روحانی به عنوان یک رئیس جمهور مدره نام برده که از زمان پیروزی اش در انتخابات، ایران را مدرنیزه و تنش های بین المللی راکاهش داده است.

بحث هسته ای ایران و مذاکره با غرب نیز بخش دیگری از گزارش مصور و مستند او است.

گزارش آقای «اتین لنهارد» سیاسی نیست. اما برای جامعه و سیاستمداران فرانسوی تهیه شده است. او با تیزهوشی یک خبرنگار برجسته و دوربین موشکاف خود، تقریبا بسیاری از زوایای جامعه ایران را به تصویر می کشد. جامعه ۸۰ میلیونی که تفاوت ها و تقابل افکار در درون را تحمل میکند و به سازگاری می رسد. جامعه ای که از غرب می خواهد دست از تحریم و فشار بر مردم بردارند و بگذارند خود آنها انتخاب نمایند که چه راهی برای آینده خود انتخاب نمایند!

تصاویر دوربین خبرنگار دولتی فرانسه، یکی از جدیدترین، مستند ترین و از جهاتی غیر قابل رقابت می نماید. او میکروفون و دوربین را بطور مستقیم به دست طیف های مختلف جامعه می دهد تا مخاطبانشان، خوب و بد را با هم ببینند. به جرات می توان گفت که لیوان او نیمه خالی ندارد. به همین دلیل می تواند یک مستند خوب از جامعه ایران باشد و سیاستمداران فرانسوی و اروپایی را به تفکر وادارد که آیا؛ «ایران، دوست جدید ما» است ؟

این گزارش چند روز قبل از پخش رسمی توسط تلویزیون کانال ۲ فرانسه، انعکاس وسیعی در مطبوعات و جامعه سیاسی فرانسه داشت. طوریکه روزنامه پرتیراژ *لوموند دو روز قبل از پخش، نقد بسیار مطول و موشکافانه ای منتشر نمود و مخاطبان خود را برای دیدن فیلم گزارش دعوت کرد که تقریبا در فرانسه کم سابقه می باشد.

 منبع اصلی خبر و فیلم؛ تلویزیون کانال ۲ فرانسه

۱۴ اکتبر ۲۰۱۴

امیر حسین پناهی

 

در همین رابطه؛

*دو روز قبل از پخش برنامه از تلویزیون کانال دو فرانسه، روزنامه لوموند فرانسه محتوای فیلمی که قرار بود پخش شود را تحلیل نمود که وب سایت دولتی آر.اف.ای آن را ترجمه نموده و با عنوانی ویژه به آن پرداخت که ذیلا مشاهده می نمایید؛

“نگاهی به جهان” به ایران می رود

تحلیل لوموند از گزارشی در باره ایران برای تلویزیون دولتی فرانسه: شیفتگی به جهان امروز در میان ایرانیان موجب شده تا ستیزه جویان دولت اسلامی یا داعش بیش از جهان غرب با شیعیان ستیزه‌جوئی و دشمنی نمایند و همین امر می تواند ایران را به «دوستی جدید» برای غرب تبدیل نماید، هرچند که هنوز نقاط اختلاف میان ایران و غرب بسیار عمیق و گسترده است.

«جامعه ایرانی در دوران اعتدال»، عنوان یادداشتی در شماره امروز شنبه لوموند است که به پخش گزارشی در “کانال ۲ تلویزیون دولتی فرانسه اشاره دارد.

لوموند در این یادداشت متذکر می شود: در حالی گروهی از یکی از کانال‌های تلویزیون دولتی فرانسه به ایران برای تهیه گزارش سفر کرده است، که از زمان آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، کمتر شاهد انتشار تصویری جدید از داخل ایران در رسانه‌های خارجی بودیم؛ بعبارتی دیگر ایران به کشوری نامرئی برای خارجی‌ها که دوران ترس و هراس را می گذراند تبدیل شده بود.

به نوشته لوموند، البته تصاویری هم که به دست رسانه‌های خارجی می رسید نیز بسیار محدود و کلیشه ای بودند؛ مسئولیت بی خبری جهان از داخل ایران نیز، در مرحله اول متوجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی است که از یک طرف امکان ورود خبرنگاران خارجی به داخل را با محدودیت روبرو ساخته است و از طرف دیگر هم روزنامه‌نگاران داخل را با فشارهای شدید، بازداشت و اتهامات تلاش برای برقراری ارتباط با «دشمنان» درگیر می‌سازند.

این نشریه فرانسوی زبان، برای تشریح این ادعا به برخی بازداشت‌های روزنامه نگاران و مستندسازان به بهانه و اتهام همکاری با “بی بی سی” فارسی، اشاره دارد.

اما به نوشته لوموند، از زمان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ و برگزیده شدن حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری، اندکی از فشارها کاسته شده است و گروهی از “کانال ۲ ” تلویزیون دولتی فرانسه، به منظور تهیه گزارش یک ساعت و نیمه برای مجله تلویزیونی “نگاهی به جهان” اجازه ورود به ایران را یافت.

البته در این یادداشت لوموند تأکید شده است که این گزارش یک ساعت و نیمه، برای نشان دادن تناقضات و اسرار کشوری همانند ایران، بسیار مدت زمان اندکی است اما در شرایط کنونی به همین میزان نیز باید بسنده نمود.

لوموند می نویسد: در این گزارش تلاش شده است تا به جنبه های کمتر شناخته شده‌ی نظام جمهوری اسلامی برای غرب پرداخته شود که البته در این میان می توان از نقاط قوتی همچون نظام آموزشی بسیار گسترده و قوی ایران و متخصصان و محققان ایرانی نام برد.

در این یادداشت تأکید شده است: بررسی دانشگاههای ایران که بخش بزرگی از محققان و نخبگان ایرانی را گردهم آورده‌اند، نشان می دهد چطور و چگونه کشوری با وجود تحریم‌های جهانی علیه برنامه هسته ای بحث‌برانگیزش، قادر است تا ماهواره به هوا پرتاب نماید، در علم استفاده از سلول‌های بنیادین یا نانو تکنولوژی پیشرفت داشته است.

به نوشته لوموند، ایران از جمله کشورهای خاورمیانه است که کاربران ایرانی به رغم اعمال سانسورهای دولتی، در سطح بسیار گسترده ای از اینترنت استفاده می نمایند.

لوموند می نویسد: اعمال تحریم‌های شدید نتوانسته است عطش ایرانیان به ویژه طبقه متوسط و تحصیلکرده را در راه پیشرفت فرونشاند.

البته این نشریه فرانسوی زبان نیز اشاره دارد که شکاف خطرناک میان طبقه متوسط و ثروتمندان در ایران نسبت به قبل بسیار عمیق شده است.

لوموند ضمن تأکید بر شیفتگی طبقه متوسط و مرفه ایرانی به مدرنیته، تأکید می کند: همین شیفتگی به جهان امروز در میان ایرانیان موجب شده تا ستیزه جویان دولت اسلامی یا داعش بیش از جهان غرب با شیعیان ستیزه جوئی و دشمنی نمایند و همین امر می تواند ایران را به «دوستی جدید» برای غرب تبدیل نماید هرچند که هنوز نقاط اختلاف میان ایران و غرب بسیار عمیق و گسترده است.

این گزارش قرار است روز دوشنبه ۱۳ اکتبر از “کانال دو” تلویزیون دولتی فرانسه، پخش شود.

 

۱۱ اکتبر ۲۰۱۴

RFI

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط