ایران، بیداری یک غول، برنامه تلویزیونی ۷۱ دقیقه ای است که پس از یک هفته تبلیغ در اکثر شبکه های فرانسوی، شب گذشته ۲۹/۱۱/۲۰۱۷ از تلویزیون کانال ۵ فرانسه بصورت مستقیم پخش شد.

این برنامه نگاهی داشت به ۴۰ سال گذشته. به حکومت شاهنشاهی و سپس به انقلاب ایران و پروسه شکل گیری قدرت در ایران.
در این برنامه تحلیل گران برجسته ای شرکت داشتند که می توان به گری سیک، لوران فابیوس، مصطفی تاجزاده، علی انصاری و … اشاره نمود.
تقریبا تمامی سرفصل های تاریخی پیش از انقلاب، دوران انقلاب، اشغال سفارت آمریکا تا جنگ عراق با ایران و سپس مبارزه با داعش در عراق، سوریه و لبنان، کارنامه ای است که بصورت مصور همراه با فیلم های تاریخی نمایش داده می شود.
در این فیلم چهره تقریبا مثبتی از سردار قاسم سلیمانی ارائه شده است. هم او که توانسته است در عراق و سوریه علیه تروریسم داعش بجنگد و به پیروزی برسد. طوریکه آن را قهرمان ایرانیان می نامد.
اما در بعد دیگری تلاش می کند حاکمیت را به دو دسته تقسیم نماید. دسته اول که دشمنی دیرینه با آمریکا داشته و تقریبا نسبت به تغییرات داخلی بسته عمل می کند و دسته دوم که از خاتمی و روحانی نام می برد. کسانیکه خواستار تغییر و رفرم در ایران هستند و اکثریت مردم نیز با دسته دوم همراه می باشند.
در هر قسمت از فیلم با مردم نیز مصاحبه میکند. صحبت ها و خواسته های مردم را بیان میکند. از مردمی می گوید که به دنبال رفرم هستند و خواستار آزادی عمل بیشتری در جامعه و زندگی شخصی خودشان می باشند.

در بخشی از برنامه نیز به صورت خیلی کوتاه و گذرا به عملکرد سازمان مجاهدین خلق در لو دادن برنامه هسته ای ایران اشاره شده است. که چگونه آنها این اطلاعات را دزدیدند و به سرویس های جاسوسی آمریکا و اسرائیل ارائه دادند.

برنامه تلویزیونی؛ ایران، بیداری یک غول، نگاه جدیدی است نسبت به حاکمیت و مردم ایران. کسانیکه ترامپ در صدد تحریم و ایزوله کردن آنان است. اما مردم تحصیل کرده و با فرهنگ، ضمن خواستار رفاه بیشتر، در مقابل تحریم ها ایستاده اند…

در صفحه کانال ۵ تلویزیون فرانسه به زبان فرانسوی نوشته است؛
تقریبا پس از ۴۰ سال، ایران اکنون آمادگی آن را دارد که با جهان ارتباط برقرار کند.
اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان خواستار باز شدن کشور از محدودیت ها و تحریم های بین المللی هستند. آنها در این رابطه پتانسیل باورنکردنی از خود نشان می دهند: ایران کشوری است با ذخایر نفت و گاز زیرزمینی، جمعیت جوان و تحصیل کرده، فرهنگ و میراث غنی است.
اما در قلب قدرت ایران، یک جنبش قدرتمند با باز بودن و گفتگو مخالف است. نگهبانان انقلاب، تحت اقتدار رهبر، یکی از ستون های جمهوری اسلامی هستند.
اگر صبر و حوصله به خرج داده شود و اگر در آینده انتخابات دیگری برگزار گردد، روز های بهتر و با قدرتی در ایران ظهور خواهد نمود.

برنامه ای از: جولی لرات، کریستوف بوکت
پخش شده از تلویزیون کانال ۵ فرانسه – ۲۹/۱۱/۲۰۱۷

یا در این لینک

Le monde en face
Iran, le réveil d’un géant

Link: https://www.france.tv/documentaires/politique/333401-iran-le-reveil-d-un-geant.html

diffusé le mer. 29.11.17 à 20h55
de : Julie Lerat, Christophe Bouquet
politique | 71min | 2017 | tous publics

جولی لرات، نویسنده و تحلیل گر تلویزیون و مطبوعات فرانسه
جولی لرات، نویسنده و تحلیل گر تلویزیون و مطبوعات فرانسه

۳۰/۱۱/۲۰۱۷ – آریا ایران