12.2 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

تاکید وزیر دفاع فرانسه بر لزوم حل مسئله فعالیت منطقه‌ای ایران

وزیر دفاع فرانسه روز جمعه در یک سخنرانی بر لزوم حل مسئله «فعالیت‌های منطقه‌ای و بالیستیک» ایران تاکید کرد، اما کنار گذاشتن برجام را تنها کمک به تندروهای جمهوری اسلامی دانست.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، در سخنرانی روز جمعه، ۲۸ مهرماه، از قصد این کشور برای حل مسئله «برنامه موشکی» و رفتارهای «بی‌ثبات‌کننده» ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزیر فرانسوی سخنرانی خود را در یک اندیشکده در شهر واشینگتن ایراد کرده است.

همین خبرگزاری پیشتر در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد خبر داده بود که رهبران اتحادیه اروپا نمی‌خواهند که «واشینگتن را به طور کامل از خود دور کنند» و به همین دلیل در حال بررسی راهکار انتقاد از برنامه موشکی جمهوری اسلامی در عین دفاع از برجام هستند.

مقام‌های بلندپایه در دولت ترامپ و خود او بارها اشاره کرده‌اند که ایران با پافشاری بر آزمایش موشک‌های بالیستیک در واقع به «روح برجام» پایبند نبوده است.

اتحادیه اروپا پیشتر در روز دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای حمایت خود از حفظ توافق هسته‌ای با ایران، برجام، را اعلام کرده و در عین حال اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ را مسئله داخلی ایالات متحده دانسته بود.

اما رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا «در مراحل اولیه» انتخاب راه انتقاد از ایران در دو حوزه آزمایش موشکی و همین طور نقش ایران در منطقه خاورمیانه است. در این گزارش نام فرانسه برجسته شده بود.

حال در همین راستا وزیر دفاع فرانسه در سخنرانی خود گفته است که باید درباره این گونه فعالیت‌های ایران «بسیار جدی» بود.

او گفت: «باید در مورد فعالیت‌های بالیستیکی و منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ایران بسیار جدی باشیم. داریم در همین زمینه کار می‌کنیم.»

مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در مقابل می‌گویند که موشک‌های بالیستیک را تنها برای دفاع از خاک ایران و جنبه «بازدارندگی» آن می‌خواهند و هرگز در امور داخلی کشورهای همسایه و به طور کلی منطقه خاورمیانه دخالت نکرده و نمی‌کنند.

روز جمعه، در راستای سیاست کلی اتحادیه اروپا در مورد برجام، وزیر دفاع فرانسه از توافق اتمی گروه ۵+۱ با جمهوری اسلامی نیز دفاع کرد. به گفته این مقام فرانسوی، غرب به این توافق «نیاز دارد».

او گفت: «کنار زدن برجام تنها هدیه‌ای است به تندروهای ایران و اولین قدم به سوی جنگ‌های آینده.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که همواره از مخالفان سرسخت توافق اتمی با ایران بوده روز جمعه، ۲۲ مهرماه، به چندین روز گمانه‌زنی پایان داده و از تایید پایبندی ایران به این توافق سر باز زد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط