8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

بی اعتنایی جهان به درخواست ترامپ

(مهمان کاخ سفید برای چهارسال )
تنها هنوز 48 ساعت از سخنان ترامپ که با تبلیغات گسترده و -بقول برخی تحلیل گران آگاه -هیاهوی بسیار بخاطر هیچ- عنوان شد ,نمیگذرد که از سوی تیلرسون وزیر خارجه این کشور و همچنین – نیکی هیلی-نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل سخنان کاملا متفاوت و متناقض با آنچه ناشیانه و با فرهنگ غیر دیپلماتیک و همیشگی ترامپ عنوان شد ، بگوش میرسد .

این عکس العمل ها عجولانه و ۱۸۰ درجه متضاد با سخنرانی ترامپ را میتوان آنگونه بررسی کرد که پس از سخنان پرهیاهوی ترامپ ، آنچه در خاطره جهان بیش از همه نقش بست – عدم تعهد آمریکا به موازین بین اللملی – و یک بی آبرویی درست و اساسی را برای آمریکا و هیئت حاکمه اش بود .

کمتر از 6 ساعت برخلاف نظریات ترامپ به شکل معنا داری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌‌‌ی مشترکی کهصادر کردند حفظ برجام “به سود مصالح امنیتی” همه این کشورها خواندند.

جالب آنکه ترزا می شخصا در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ توافق اتمی با ایران را مجددا تایید کرد. وزیر خارجه بریتانیا نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتاهای ایرانی و آمریکایی‌اش این توافق را نقطه اوج یک دیپلماسی ۱۳ساله دانست.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان موضع ترامپ را “پیامی نامساعد و خطرناک” خواند. مسکو نیز ترامپ را به “لفاظی‌های تهاجمی و تهدید‌آمیز” متهم کرد.

اما اکنون تیلرسون پس از موج مخالفت های جهانی بی مهابا در مصاحبه با رسانه ها میگوید : «حفظ برجام به سود منافع ملی آمریکاست» .

جنیفر رابین یکی از نویسندگان محافظه کار روزنامه واشینگتن پست بوضوح گفت تصمیم ترامپ ایالات متحده را منزوی کرد و حمایت هر دو حزب را از دست داد…

آنتونی بلینکن قائم مقام وزارت خارجه باراک اوباما در نیویورک تایمز مینویسد : این تصمیم ترامپ ایالات متحده آمریکا و – نه ایران – را در جهان منزوی میکند چرا که توافق را نقض کرده است و به ایران اجازه میدهد بدلیل توانایی اقتصادی اش با شرکای اروپایی ما در توافق باقی بماند …

از این نمونه ها بسیار است که بفاصله کوتاهی مقامات عالی رتبه آمریکا را وادار کرده است که کار عجولانه و غیر متعارف ترامپ را ماست مالی کنند .

از سویی دیگر همین امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر در اولین نشست وزرای خارجه ۲۸ کشور اتحادیه اروپا پس از سخنرانی ترامپ بیانیه ای را امضا کردند که از کنگره آمریکا میخواهد که از توافق خارج نشوند .

وزیر خارجه اتحادیه اروپا – فدریکا موگرینی – اعلام کرد بزودی به آمریکا سفر کرده تا به کنگره آمریکا بگوید که به نفع جهان است که همگی در توافق باقی بمانند ..

جالب اینجاست در حالیکه ترامپ بی صبرانه منتظر موضع رسمی و پاسخ ایران است آنها دقیقا چیزی نمی گویند یا کم میگویند و پیوسته توپ را توی زمین آمریکا رها میکنند .

راستی در کاخ سفید که قطعا ترامپ تنها چهار سال مهمان آن است چه ها که نمیگذرد و این آشفتگی سیاسی و سردرگمی خیره کننده که در دوران گذشته ریاست جمهوری های قبلی آمریکا سابقه نداشته است از کجا نشات می گیرد ؟

آینده قطعا حامل حوادث بسیار است ولی نه برای- ایران – بلکه برای آمریکا و ریاست جمهوری آن که خود را در پی پیشنهادات واوامر اسراییل بازیچه و سرگردان دنیای سیاست کرده است .

میلاد آریایی ـ وبلاگ مزرعه خوبی ها

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط