8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

بیماری‌های قلبی، مهمترین عامل مرگ و میر در جهان

براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، حدود ۵۶.۴ میلیون نفر در سراسر دنیا فوت کرده اند. از این میان ۱۷.۷ میلیون نفر یعنی حدود ۳۰ درصد از درگذشتگان، بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی جان خود را از دست داده اند.

از میان میلیون‌ها نفری که سالانه جان خود را براثر بیماری‌های قلبی-عروقی از دست می‌دهند، سهم ایرانیان ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۵۴ درصد تمام مرگ و میرها در سال و سهم افغانستان حدود ۵۰ هزار نفر یعنی ۱۹ درصد میزان مرگ و میرهای سالانه در این کشور است.

اما آمار منتشر شده از سوی مقامات مسئول افغانستان با آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت متفاوت است چرا که در آخرین گزارش‌های وزارت صحت عامه (وزارت بهداشت) افغانستان اعلام شده که سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم این کشور در اثر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌میرند و این میزان رو به افزایش است.

عوامل ژنتیکی، کهولت سن، مصرف دخانیات، فعالیت بدنی کم، رژیم غذایی نادرست سرشار از چربی و قند، چاقی، آلودگی هوا، استرس، فشار خون بالا، چربی خون بالا و دیابت از عوامل موثر در ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند.

بیماری‌های قلبی-عروقی همچنین سبب ازکار افتادگی در بخش بزرگی از جمعیت جهان شده و هزینه‌های درمانی زیادی بر دوش دولت‌ها می‌گذارد. از این رو از سوی کارشناسان، متخصصان و محققان علوم پزشکی بر لزوم پیشگیری از این بیماری‌ها با اصلاح سبک زندگی تاکید فراوانی می‌شود.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، حدود ۵۶.۴ میلیون نفر در سراسر دنیا جان باختند که ۵۴ درصد از آن مربوط به ۱۰ عامل اصلی مرگ و میر است. برخی از بیماری‌های قلبی-عروقی صدرنشین این لیست هستند. ۹ عامل اول متعلق به مرگ در اثر بیماری‌های گوناگون است و عامل دهم به سوانح جاده‎ای تعلق دارد.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط