11.8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

بیلان عدم محبوبیت دونالد ترامپ در اولین سال ریاست جمهوری

بنابه گزارش رسانه ها و بر اساس آخرین نظرسنجی موسسۀ گالوپ، دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که در اولین سال پایین ترین محبوبیت مردمی را به خود اختصاص داده است. این موسسه افزوده است، روسای جمهوری آمریکا از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۱۸ میلادی به طور میانگین، محبوبیت ۵۳ درصدی داشته اند، اما محبوبیت دونالد ترامپ در حال حاضر فقط ۳۷ درصد است. محبوبیت دونالد ترامپ حتا نسبت به یک ماه گذشته (دسامبر ۲۰۱۷) که ۳۹ درصد اعلام شده بود، ٢درصد کاهش پیدا کرده است.

بالاترین میزان محبوبیت دونالد ترامپ به نخستین روزهای ورودش به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ باز می گردد که آن هم از ۴۵ درصد فراتر نرفت و سپس طی ۱۲ ماه گذشته، روز به روز میزان محبوبیت او سیر نزولی داشته است.

این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی از محبوبیت ۴۹ درصدی بین مردم کشورش برخوردار بود.

اما جرج دبیلو بوش، چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا، در ژانویه سال ۲۰۰۲ از محبوبیت چشمگیر ۸۴ درصدی بین مردم آمریکا برخوردار بود. نا گفته نماند بسیاری بر این باورند که حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ موجب شد تا جرج بوش در بین مردم کشورش با محبوبیت ویژه رو به رو شود.

بیل کلینتون، رئيس جمهوری پیش از جورج بوش، در ژانویه سال ۱۹۹۴ محبوبیت ۵۵ درصدی داشت. جورج بوش (پدر جورج دبیلو بوش) نیز در دومین سالگرد ریاست جمهوری اش از محبوبیت ۸۰ درصدی برخوردار بود و رونالد ریگان میزان محبوبیتش به ۴۸ درصد رسید. و بالاخره جیمی کارتر سی و نهمین رئیس جمهوری آمریکا ۵۴ درصد، ریچارد نیکسون ۶۳ درصد و جان. اف. کندی از محبوبیت ۹۷ درصدی بین مردم آمریکا برخوردار بودند.

برخی از مفسران سیاسی معتقدند که میزان محبوبیت و حمایت از دونالد ترامپ حتا در میان رای دهندگان اصلی اش از جمله سفید پوستان بدون تحصیلات دانشگاهی و روستاییان رو به کاهش بوده است که این می تواند هشداری برای کاخ سفید باشد.

اما رئیس جمهور آمریکا تنها در داخل کشورش از محبوبیت کم برخوردار نیست بلکه نظر سنجی ها نشان داده است که به جز روسیه و اسرائیل اکثریت مردم جهان در سایر کشورها از توییت ها و عملکرد دونالد ترامپ ناراضی هستند.

رؤسای جمهور آمریکا تاکنون بارها توانسته اند میزان محبوبیت خود را بهبود بخشند. به عنوان مثال سطح محبوبیت بیل کلینتون در ژوئن ۱۹۹۳ به ۳۷درصد رسیده بود. اما او سرانجام موفق شد در سال ۱۹۹۶ دوباره در انتخابات پیروز شود. ولی دونالد ترامپ تاکنون چنین اقبالی نداشته است.

در نخستین روزهای ماه ژانویه سال ۲۰۱۸، کتاب جنجالی “مایکل ولف” منتشر شد که اطلاعاتی را در باره سلامت رئیس جمهوری آمریکا و رفتارهای او در کاخ سفید برملا کرد. کتاب به محض انتشار پرفروش ترین کتاب آمریکا شد. اما دونالد ترامپ از این کتاب انتقاد کرد و نویسنده آن را متقلبی خواند که برای فروش بیشتر، کتاب جعلی چاپ کرده است.

رئيس جمهوری آمریکا حتا در واکنش به اطلاعاتی که درباره سلامت جسمانی و روانی اش منتشرشد، خود را انسانی “باهوش” خواند. با اینحال به نظر می رسد که تلاش‌های او چندان در افکار عمومی آمریکا تاثیر گذار نبوده است. در روز شنبه ۲۰ ژانویه دومین “راهپیمایی بزرگ زنان” در سراسر شهرهای آمریکا در اعتراض به عملکرد دونالد ترامپ برگزار شد و صدها هزار نفر در تمام ایالت‌های آمریکا به خیابان آمدند.

موسسه گالوپ اعلام کرده است که از این پس آمار میزان محبوبیت دونالد ترامپ را به طور روزانه منتشر نمی‌کند و به صورت هفتگی این اطلاعات را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط