8.5 C
Paris
Friday, April 19, 2024

بیش از سیصد میلیون کودک در هوای بسیار آلوده تنفس می‌کنند

سازمان یونیسف در تازه‌ترین گزارش خود گفته است حدود ۳۰۰ میلیون کودک در جهان در معرض تنفس هوای بسیار آلوده هستند که ممکن است صدمات جدی فیزیکی یا لطمات شدید مغزی به آنها وارد کند.
بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۳۱ اکتبر/۱۰ آبان منتشر شده، تقریبا از هر هفت کودک یک کودک در جهان هوایی را تنفس می‌کند که شش بار از استانداردهای جهانی آلوده‌تر است.
یافته‌های صندوق کودکان سازمان ملل، یک هفته قبل از مذاکرات تغییرات اقلیمی سازمان ملل، که قرار است هفته آینده در مراکش برگزار شود، منتشر شده است.
آنتونی لیک، مدیر اجرایی این سازمان، گفته است؛ آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر حدود ششصد هزار کودک زیر ۵ سال در جهان است و زندگی و آینده میلیونها نفر دیگر را تهدید می‌کند.
او همچنین گفته؛ آلودگی هوا فقط به ریه کودکان در حال شد آسیب نمی‌رساند بلکه ممکن است به آسیب‌های دائمی بر روی مغز آنها هم منجر شود.
صندوق کودکان سازمان ملل در گزارش اخیر خود تعداد کودکانی که در معرض هوای بسیار آلوده هستند را ۳۰۰ میلیون نفر در جهان ذکر کرده و منابع این آلودگی را خودروها، سوختهای فسیلی، گردو غبار و سوزاندن زباله‌ها برشمرده است.
بر اساس این مطالعه، کشورهای منطقه جنوب و شرق آسیا وکشورهای آفریقایی بیشترین تعداد کودکانی را در خود جای داده‌اند که هوای آلوده تنفس می‌کنند.
بگفته یونیسف، آسیب‌پذیرترین کودکان به بیماریهای ناشی از آلودگی هوا، در فقر زندگی می‌کنند و دسترسی کافی به خدمات مناسب بهداشتی ندارند.
سازمان ملل برای مبارزه با این روند مرگ و میر، خواستار اقدامات جدی کشورها برای کاهش آلودگی هوا و افزایش دسترسی بیشتر کودکان به خدمات بهداشتی مناسب شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط