10.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

به خاطر منشور کوروش بزرگ از ایران شکایت کنید

نخست‌وزیر اسرائیل به رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به کنایه توصیه کرده است، که مقام‌های فلسطینی ِ ناراضی از تشکیل کشوری برای یهودیان، می‌توانند در دیوان لاهه، علیه ایران به‌خاطر منشور کوروش بزرگ هم شکایت ارائه کنند.
این توصیه طعنه‌آمیز بنیامین نتانیاهو پاسخی به درخواست محمود عباس است که در روزهای گذشته از بریتانیا خواست به‌خاطر «اعلامیه بالفور» و حمایت از تشکیل کشوری برای یهودیان، «پوزش‌خواهی» کند.
آقای عباس درخواست «پوزش‌خواهی» بریتانیا از فلسطینیان را پنجشنبه اول مهر در سخنرانی در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.
آقای عباس گفت، فلسطینیان اقدامات لازم را برای شکایت رسمی از بریتانیا در دیوان لاهه در دست انجام دارند.
«اعلامیه بالفور» نامه وزیر امور خارجه بریتانیا در ۹۹ سال پیش، سال ۱۹۰۷ میلادی، به تلاشگران در جنبش یهودیان ملی گرای اروپا است که در آن لرد بالفور نوشت، بریتانیا از اندیشه ایجاد کشوری برای یهودیان پشتیبانی می‌کند.
چهل سال بعد از «اعلامیه بالفور»، سازمان ملل متحد در ۱۹۴۷ قطعنامه تقسیم سرزمین‌های محل زندگی یهودیان و فلسطینیان به دو کشور برای آنها را تصویب کرد.
کمتر از یک سال پس از مصوبه سازمان ملل، در بهار سال ۱۹۴۸ میلادی، با پایان دوران قیمومیت بریتانیا بر این سرزمین مورد نزاع، تلاشگران یهودی حامی استقلال، وجود کشور یهودی را با نام اسرائیل بر اساس قطعنامه سال ۱۹۴۷ سازمان ملل، اعلام کردند.
فلسطینی‌ها قطعنامه تقسیم سرزمین‌ها را رد کرده و تاکید کردند که وجود کشوری برای یهودیان را تحمل نخواهند کرد.
رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در سخنان روزهای اخیر خود تاکید کرد که فلسطینیان حق خود می‌دانند که از بریتانیا به دیوان بین المللی شکایت کرده و بخاطر «اعلامیه بالفور» در ۹۹ سال پیش شکایت کنند.
بنیامین نتانیاهو که ساعاتی بعد از آقای عباس در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد، به طعنه گفت، «فلسطینی‌ها بروند و از ایران به خاطر منشور کوروش بزرگ شکایت کنند».
آقای نتانیاهو افزود، کوروش بزرگ هم بیش از ۲۵۰۰ سال پیش یهودیان به اسارت برده شده به سرزمین «بابِل» را که زیر امپراتوری هخامنشی درآمده بودند، آزاد کرد و آنها را با سپاه محافظ به بیت‌المقدس یهودیان برگرداند و به‌خاطر کورش بزرگ بود که معبد مقدس یهودیان بازسازی شد، و لذا، کوروش بزرگ هم در تشکیل کشور یهودی نقش دارد.
نخست وزیر اسرائیل همچنین با طعنه گفت، حتی شاید فلسطینیان بروند و از حضرت ابراهیم نبی که چهار هزار سال پیش قطعه زمین‌ها را در حبرون خریداری کرد و آرامگاه مادران یهودی در آنجا قرار دارد، بخاطر وجود چند هزار ساله یهودیان در این منطقه، شکایت کنند.
بر اساس نطق نتانیاهو که دفتر نخست وزیری اسرائیل آن را منتشر کرده است، وی افزوده است، «پرزیدنت عباس امروز اعلامیه لرد بالفور را که موجب تصویب قطعنامه سال ۱۹۴۷ شد، مورد انتقاد قرار داد؛ اما آن مصوبه تنها حق تاریخی و وجدانی یهودیان را که همیشه در این سرزمین بوده و هزاران سال در آن زندگی کرده‌اند، ایفا کرد».
بنیامین نتانیاهو گفت، اکنون نیز بعد از هفتاد سال از مصوبه سال ۱۹۴۷، فلسطینیان هنوز حاضر نیستند که موجودیت کشوری برای یهودیان را قبول کنند، و این موجب تاسف عمیق است.
نتانیاهو در ادامه از محمود عباس دعوت کرد که «به جای شکایت کردن از رخدادهای تاریخی» مانند انور سادات رهبر وقت مصر، به کنست، پارلمان اسرائیل، برود و سخنرانی کند تا زمینه صلح واقعی فراهم شود.
نتانیاهو گفت، من نیز آماده ام هر لحظه به مجلس فلسطینی در رام الله بروم و سخنرانی کنم و موجب احیای تماس‌های سیاسی شوم.
مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی سالهاست که راکد مانده است.
آقای عباس در دیدارهای جداگانه با جان کری و ژان مارک ارو وزیران خارجه آمریکا و فرانسه در نیویورک گفته بود که طرح دولت فرانسه باید اساس تلاش‌ها برای از سرگیری گفت و گوهای سیاسی اسرائیلی – فلسطینی باشد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط