15.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

بازتاب گسترده لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد

سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس ایران که قرار بود بامداد روز یکشنبه به مناسبت اربعین در شهر مشهد انجام گیرد، ساعتی قبل از برگزاری لغو شد.
بنا به گزارش خبرگزاری ایلنا، در حالی که با توجه به اعلام قبلی این برنامه، افراد زیادی برای شرکت در این مراسم در سالن مربوطه حاضر شده بودند، پلیس پیش از آغاز مراسم در محل حاضر شد و با اعلام اینکه سخنرانی مطهری لغو شده است، تلاش کرد حاضران در این مراسم را متفرق کند.

آقای مطهری پس از آنکه دریافت لغو سخنرانی‌اش به دستور دادستان مشهد صورت گرفته طی نامه ای به حسن روحانی رپیس جمهوری ایران لغو سخنرانی را اقدامی داعش‌گونه نامید و نوشت: «لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟»

نایب رپیس مجلس ایران در بخش دیگری از نامه خود به رپیس جمهور کشور آورده است: «این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست گرچه قبول دارم که تلاش برای محدود سازی آزادی بیان از سوی برخی نهادهای حکومتی معمولا در زمان دولتهایی که گرایش اصلاح طلبی دارند بیشتر است. چنانچه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.»

لغو این سخنرانی مورد اعتراض برگزار کنندگان آن نیز قرار گرفت و محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در توییتر خود نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت: «وزارت کشور چکاره است در مشهد؟! وزیر کشور باید به مجلس پاسخگو باشد»

میزبان این سخنرانی، مجمع مشورتی اصلاح طلبان مشهد بوده و بتول گندمی دبیر کل این مجمع به ایلنا گفت که این برنامه کاملا مذهبی بود و تدارک هیچ بحث سیاسی در این سخنرانی دیده نشده بود.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته از طریق حراست دانشگاه بهداشت مشهد مطلع شدیم که مراسم سخنرانی آقای مطهری لغو شده است، گفت:‌ «برای همین بعدازظهر دیروز به استانداری مراجعه کردیم و علت لغو برنامه را جویا شدیم. مسئولان استانداری به ما گفتند که دادستان مشهد خطاب به فرمانده نیروی انتظامی این شهر دستور لغو سخنرانی آقای مطهری را صادر کرده است. منتهی استنباط مسئولان استانداری این بود که مشکل در مورد محل برگزاری مراسم است. برای همین بار دیگر به مسئولان استانداری نامه نوشتیم که این مراسم در سالن ساپکو برگزار شود. در همین راستا موافقت فرمانداری را دریافت کردیم و مشغول آماده سازی مقدمات مراسم شدیم…»
دبیر مجمع مشورتی اطلاح طلبان مشهد اضافه کرد: «اما امروز پیش از آغاز برنامه برخی از مسئولان نیروی انتظامی مشهد در محل برگزاری برنامه حاضر شدند و گفتند برنامه لغو شده است. متاسفانه علیرغم درخواست ما برای ارائه نامه کتبی در این مورد، هیچ یک از مستندات مربوط به لغو سخنرانی آقای مطهری از سوی ماموران نیروی انتظامی به ما ارائه نشد.»

بنا به همین گزارش، علی مطهری ساعاتی پیش از برگزاری سخنرانی به صورت هوایی وارد مشهد شده بود و از لغو این برنامه اطلاعی نداشته و با توجه به اعلام قبلی این برنامه، افراد زیادی برای شرکت در این مراسم در سالن مربوطه حاضر شده بودند.

از سوی دیگر مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع علی مطهری با تایید خبر لغو سخنرانی نایب رییس مجلس گفت: باید بررسی شود که علت دقیق این اتفاق چه بوده است، ممکن است به دلیل مباحث امنیتی و جلوگیری از هرگونه اقدامی علیه آقای مطهری این کار صورت گرفته باشد؛ در غیراینصورت اگر لغو این برنامه دلیل منطقی نداشته باشد، عواقب خوبی هم نخواهد داشت و این اتفاق به یک رویه تبدیل می‌شود.

به جز لغو سخنرانی علی مطهری در هجدهم اسفندماه ۱۳۹۳ در شیراز که در جریان آن گروهی به وی حمله کردند، تا کنون سخنرانی های دیگری از وی نیز لغو و برخی سخنرانی های او در مجلس نیز به دلیل اعتراض و حمله نمایندگان مخالف ناتمام برگزار شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط