10.6 C
Paris
Friday, April 19, 2024

اگر توافق هسته‌ای لغو شود، هیچ‌کس به آمریکا اعتماد نخواهد کرد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هشدار داد که اگر ایالات متحده از توافق هسته‌ای وین خارج شود، دیگر کسی به واشینگتن اعتماد نمی‌کند تا با آن وارد مذاکرات طولانی مدت شود.

آقای ظریف که مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بود روز یکشنبه ۲۳ مهر در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای و احتمال خروج این کشور از برجام تاکید کرد که برجام «یک معاهده دوجانبه بین ایران و ایالات متحده نبوده است».

وزیر خارجه ایران افزود: «بنابراین او [دونالد ترامپ] هر سیاسی‌کاری که می‌کند برای مصرف داخلی است و به خودش ربط دارد. می‌دانید که ایالات متحده عضو دائم شورای امنیت است و اگر از قطعنامه‌ای حمایت نکند که هم به آن رای داده و هم بانی‌اش بوده، آن وقت اعتبار نهادی که از نظر ایالات متحده خیلی اهمیت دارد، خدشه‌دار می‌شود.»

آقای ظریف در ادامه گفت: «هیچ کس دیگری به هیچ کدام از دولت‌های آمریکا اعتماد نخواهد کرد که با آن وارد مذاکرات طولانی مدت شود چرا که تعهدات آمریکا دوام نمی‌آورد و طرف مقابل، همیشه این دوره ریاست جمهوری آمریکا را به یاد می‌آورد.»

دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد که نمی‌تواند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند تا اکنون این گنگره آمریکا باشد که باید درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم بگیرد.

آقای ترامپ می‌گوید که اقدامات ایران مغایر روح توافق هسته‌ای است و این کشور همچنان به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند. با این حال واشینگتن تاکید کرده که فعلاً در برجام خواهد ماند اگرچه خواستار پاسخی مناسب به رفتارهای تهران است.

اما محمدجواد ظریف با یادآوری پیمان‌هایی که آمریکا در این مدت چند ماهه ریاست جمهوری آمریکا از آن خارج شده است، از توافق هسته‌ای فراتر می‌رود و بحث اعتماد جهانی به آمریکا را به میان می‌کشد.

او اظهار داشت: «این دولت [آمریکا] از همه چیز خارج می‌شود تا جایی که دکترین آن را دکترین خروج نام نهاده‌اند. از پیمان نفتا خارج شده، از پیمان تجاری اقیانوس خارج شده، از یونسکو خارج شده. از همه چیز دارد خارج می‌شود. بنابراین دیگر کسی نمی‌تواند به ایالات متحده اعتماد کند.»

آقای ظریف در پایان این مصاحبه تأکید کرده که ایران قصد ندارد اولین کشوری باشد که از توافق هسته‌ای وین خارج می‌شود.

پیش از این رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز نسبت به لغو توافق هسته‌ای هشدار داده بودند. با این حال آنها تأکید کرده‌اند که درباره برنامه موشکی ایران و رفتارهای آن در منطقه نگرانی‌هایی دارند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط