15.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

اوباما ؛ اتحاد جهانی در برابر تروریسم

باراک اوباما در سخنرانی خود در آستانه پانزدهمین سالگرد فاجعه تروریستی ۱۱ سپتامبر از مردم آمریکا خواست که در مواجهه با حملات تروریستی متحد بمانند. سخنان او پاسخی به اظهارات “تفرقه‌افکنانه” ترامپ علیه مسلمانان بود.
رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه (۲۰ شهریور، ۱۰ سپتامبر) در گفت‌وگوی هفتگی خود که در آستانه پانزدهمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر منتشر شد، گفت: «واکنشی که ما از خود در برابر تروریسم نشان می‌دهیم اهمیت ویژه‌ای دارد. ما نمی‌توانیم تسلیم کسانی شویم که در اندیشه تفرقه‌اند؛ ما نمی‌توانیم به شکل‌هایی واکنش نشان دهیم که بافت‌های جامعه ما را فرسایش می‌دهد.»
آقای اوباما تلویحا به سخنان “تفرقه‌افکنانه” و راه‌حل‌های ساده‌اندیشانه دونالد ترامپ، نامزد جنجال‌ساز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره می‌کند و می‌افزاید: «این چندگونگی و باز بودن آغوش ما به روی همه استعدادها و رفتار منصفانه با انسان‌ها صرف‌نظر از نژاد، جنسیت و باورهای آنهاست که کشورمان را باشکوه و ما را مقاوم می‌کند.»
به اعتقاد رئیس‌جمهور آمریکا «اگر ما به این ارزش‌ها وفادار بمانیم می‌توانیم میراث کسانی که در این راه باخته‌ایم را گرامی بداریم و کشورمان را هم نیرومند و آزاد نگه داریم.» او از ترامپ نام نبرد، اما سخنانش واکنشی به اظهارات او علیه مسلمانان بود.
دونالد ترامپ در ماه دسامبر ۲۰۱۵ در پی حملات تروریستی سن‌برناردینو در کالیفرنیا، خواستار “منع موقت ورود همه مسلمانان به آمریکا” شد و پژواک سخنانش در این باره که به اعتقاد بسیاری از ناظران “دگماتیک و عوام‌فریبانه” است، همچنان در سپهر سیاسی آمریکا طنین‌انداز است.
دو ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی است. هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه بر سر تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری رقابت خواهند کرد.
حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر که نخستین حمله خارجی به خاک ایالات متحده در ده‌های گذشته به شمار می‌آید، نقطه آغاز جنگ‌هایی در خاورمیانه شد که هنوز آمریکا را درگیر نگه داشته و منشا بحران‌های بزرگ دیگر هم شده است. در برخورد دو جت ربوده شده‌ای که به برج‌های دوقلو زدند، بیش از ۲۷۵۰ نفر کشته شدند.
باراک اوباما ۱۱ سپتامبر را “یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ آمریکا” خواند و گفت از ۱۵ سال پیش تا کنون بسیاری چیزها تغییر کرده است: «ما عدالت را در مورد رهبر القاعده، اسامه بن‌لادن اجرا کردیم و امنیت کشورمان را هم ارتقا دادیم؛ از حملات دیگر جلوگیری کردیم و جان‌های بسیاری را نجات دادیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تکامل تروریسم و شیوه‌های ترور گفت: «در افغانستان، عراق، سوریه و هرجای دیگر سرسختانه با تروریست‌ها مقابله خواهیم کرد؛ ما آنها را نابود می‌کنیم و هرچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا کشورمان را حفظ کنیم.»

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط