12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

اهدای مدال مریم میرزاخانی برای تجلیل از نخبگان زن ایرانی

در یک اقدام ابتکاری در ایران از نقش زنان در تولید علم قدردانی می‌شود. قرار است از نخبه‌های زن برتر در حوزه علم با مدال‌هایی با تصویرمریم میرزاخانی تجلیل شود.
نخستین دوره مراسم جایزه زنان در علم روز شنبه (۲۸ مرداد /۱۹ اوت ۲۰۱۷) در محل کتابخانه ملی برگزار می‌شود. خبرگزاری مهر می‌نویسد محمد فرهادی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به‌ همراه معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم حضور خواهند داشت.
هدف این اقدام، برجسته کردن نقش اعضای هیأت علمی زنان در دانشگاه‌ها در تولید علم عنوان شده است. این ابتکار از سوی اکرم قدیمی، یکی از اعضای مرکز تحقيقات سياست علمی ایران، در شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شده است. به این ترتیب، قرار است هر دو سال یک بار، سهم زنان در تولید علم به جامعه شناسانده و از آنها قدردانی شود.

الهه حجازی، مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده می‌گوید: «در حال حاضر حدود ۱۷ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند و هدف مجموعه ما این است که شناسایی و معرفی اعضای برگزیده که تولیدکننده دانش واقعی هستند، فرصت‌های ارتقای بیشتری برای آنها ایجاد کند و به این ترتیب، با داشتن منابع کافی، روند پیشرفت را با عدالت بیشتر بپیمایند.»
نحوه ارزیابی و انتخاب نخبه‌های برگزیده
قرار است ارزش‌یابی دوره اول این رقابت‌ها بین گروه‌های آموزشی علوم کشاورزی و صنایع غذایی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر صورت گیرد. به گفته حجازی در این دوره، دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌ دلیل نیازبه کمیته‌های تخصصی در فرایند ارزیابی قرار نگرفته‌اند.
شاخص‌ها در انتخاب زنان نخبه پیشنهاد طرح‌های پژوهشی برتر، شرکت در کنفرانس‌ها، نوشتن مقاله و کتاب‌ و درحوزه فناوری، تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، ثبت اختراع و نوع‌آوری علمی عنوان شده‌اند‌. همچنین فعالیت در زمینه تاسیس انجمن‌های علمی، راه‌اندازی نشریه‌ها و رشته‌های علمی جزو شاخص‌های دیگرمعرفی دانشمندان برتر زن خواهند بود.
مهر می‌نویسد بر اساس این ابتکار، از سه برگزیده برتر هر یک از گروه‌های آموزشی و یک برگزیده جوان از هر گروه، با اعطای مدال، لوح، جایزه نقدی و تقدیر‌نامه از سوی وزیر علوم ایران و دبیرکل یونسکو تجلیل خواهد شد. برگزیدگان بخش جوان این رقابت‌ها مدال‌هایی ویژه، مزین به تصویر مریم میرزاخانی دریافت می‌کنند. در دوره اول این رقابت‌ها، از ۲۰ نخبه برتر تقدیر می‌شود.
مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی و نخستین زنی در جهان بود که “مدال فیلدز” بزرگ‌ترین و معتبرترین جایزه ریاضی دنیا را به دست آورد. مریم میرزاخانی متولد اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران است و در ۲۴ تیر ۱۳۹۶ در اثر سرطان پستان درگذشت.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط