6.7 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

افزایش چشمگیر گرایش‌های افراطی دختران در آلمان

بنا به گزارش روزنامه نویه اوسنابروکر تسایتونگ؛ روند رادیکالیزه شدن دختران مسلمان در آلمان رو به افزایش است. در این گزارش آمده است، دختران مسلمان تحت تاثیر تبلیغات سلفی‌ها قرار می‌گیرند و رادیکال می‌شوند.
طبق آمار این نشریه، پیوسته شمار بیشتری از گرایش به افراط‌ گرایی اسلامی ثبت می‌‌شود و تمایل جوانان و به ویژه دختران به رادیکالیسم قابل درنگ است.
در گذشته، میزان دختران در چنین مشاوراتی یک چهارم بود اما در سال ۲۰۱۵ این رقم به نصف رسیده و این روند در سال ۲۰۱۶ نیز رو به فزونی است. از سال ۲۰۱۲ یعنی زمانی که اداره مربوطه به گشایش خط تماس مشورتی در این زمینه اقدام کرد، بیش از ۲۵۰۰ مورد ارتباط ثبت شده‌ است.
طبق برآورد میشائیل کیفر، از انستیتو مطالعات اسلام شناسی در دانشگاه اوسنابروک، سن گرایش به افراط گرایی نزد دختران جوان در آلمان به ۱۳سال رسیده و این مرز در حال کمتر شدن نیز هست.
کیفر می‌گوید بر خلاف پسرها که افراط گرایی‌ خود را با رفتارهای تحریک‌کننده و آشکارا بروز می‌دهند، رویکرد رادیکالیستی دختران، بی سرو صداست.
در آلمان، مسلمانان افراطی بیشتر به عراق و سوریه می‌روند تا به گروه‌های تروریستی هم چون داعش بپیوندند. اداره امنیت ملی آلمان می‌گوید در سال ۲۰۱۳ تعداد این عده ۸۵۰ نفر بوده که یک پنجم آنها دختران بوده‌اند.
مخاطبان تبلیغاتی سلفی‌ها
کارشناس تعالیم مذهبی، آندره ‌توبرت به “نویه اوسنابروکه تسایتونگ” می‌گوید: «این که دختران پیام‌های رادیکالیستی را سریع‌تر جذب می‌کنند، ناشی از بحران‌ها و نیازهای دوران بلوغ وتفاوت گذار از این دوران بین دخترها و پسرهاست.»
او می‌گوید سلفی‌ها به راحتی می‌توانند پاسخگوی نیازهایی باشند که دخترها برای نمایش بزرگ شدن خود و عبور از مشکلات دوران جوانی دارند: «آنها در تبلیغات خود، مشکلات جوانان و نوجوانان را متوجه چیزهایی می‌کنند که گروه‌های سیاسی دیگر کاری به کارشان ندارند.»
پژوهش کارشناسان آلمانی هم‌چنین نشان می‌دهد که تمایل به رادیکالیسم نزد دختران جوان، در هر قشر اجتماعی وجود دارد و مختص لایه خاصی نیست. مثلا برخی از آنها در خانواده‌های لامذهب یا سکولار بزرگ شده‌اند، برخی دیگر در خانواده‌های مسیحی یا خانواده‌های مسلمان غیرسنتی و سکولار.
آندره توبرت می‌گوید دخترانی که افراط گرا می‌شوند به ندرت از خانواده‌های محافظه‌کار و متعصب می‌آیند: «کسی که در خانه‌ای بار آمده که اسلام جزء امور روزانه‌اش بوده، محمل خوبی برای افراطیون نیست زیرا پیچیدگی‌های اعتقادی را تدریجا و به صورت دیگری آموخته و به سادگی تحت تاثیر وسوسه تفسیرهای خشک مذهبی قرار نمی‌گیرد.»
کارشناسان امور تربیتی جوانان می‌گویند به موازات ارتباط‌های فردی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز نقش به سزایی در افزایش افراط گرایی ایفا می‌کنند.
میشائیل کیفر از انستیتو اسلام شناسی دانشگاه اوسنابروک می‌گوید واتس‌اپ، محوری‌ترین افزار ارتباطات در این زمینه است: «آن دسته از دختران وزنانی که به سوریه سفر می‌‌کنند، به طور هدفمند، با گروه‌های متشکل در واتس‌اپ در تماس بوده‌اند.»

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط