7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

افزایش مصرف سیگار و قلیان بین دختران ایرانی

بنابه گزارش خبرگزاری ایسنا از قول دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت ایران می‌نویسد سالیانه ۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در ایران اتفاق می‌افتد. به گفته این مقام مسئول، مرگ ناشی از تصادفات، ایدز، سلاح‌های سرد و گرم، موادمخدر و الکل کمتر از مرگ ناشی از سیگار و سایر دخانیات است.
ایرج حریرچی همچنین می‌گوید که ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است. معاون وزیر بهداشت ایران تعداد مصرف‌کنندگان سیگار، قلیان، پیپ و سایر مواد دخانی را ۸ میلیون نفر برآورد کرد و گفت این تعداد بیش از ۱۴ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.
بر اساس آمارها در پنج سال گذشته آمار مصرف دخانیات در ایران از نزدیک ۱۵ درصد به کمی بیش از ۱۴ درصد کاهش یافته است.
سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «ایران متعهد شده است که تا سال ۱۴۰۴ به دلیل آمار بالای بیماری‌های قلب و عروق، ۳۰ درصد مصرف دخانیات را کاهش دهد، اما باید توجه کرد که مصرف سیگار در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله افزایش داشته که عمده آن در دختران نوجوان بوده است.»
رشد آمار زنان مصرف کننده
به گفته سخنگوی وزرات بهداشت شیوع مصرف دخانیات در مردان ۲۵ درصد و در زنان ۴ درصد است. اما آمار نگران کننده در مورد رشد زنان و خصوصا دختران جوان مصرف کننده مواد دخانی است.
حریرچی با بیان اینکه آمار مصرف سیگار نزد دختران نوجوان از کمتر از یک درصد به بیش از ۲ درصد رسیده است، تصریح کرد: «این آمار در پسران از کمی بیش از پنج درصد به ۴.۸ کاهش پیدا کرده است.»
او هشدار داد که وزن کودکان متولد شده از مادران سیگاری ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم کمتر از وزن نرمال نوزادان است.
معضل قیمت پایین سیگار
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفته که قیمت سیگار در ایران ۲۰ درصد کشورهای تولید کننده اصلی است: «آمریکا و انگلیس این کالا را در کشور خود پنج برابر گران‌تر از ایران می‌فروشند. در ایران قیمت سیگار از ۱۸۱ کشور دنیا ارزان‌تر است.»
ایرج حریرچی با اشاره به این که هر ۱۰ درصد افزایش مالیات بر دخانیات، پنج درصد از آمار مصرف سیگار را کاهش می‌دهد افزوده است: «مالیات بر سیگار در کشورهای مختلف ۷۰ درصد قیمت را در بر می‌گیرد. اگر بخواهیم قیمت‌ دخانیات را کنترل کنیم باید قیمت فروش در سوپرمارکت‌ها را بالا بریم.»
به گفته این مقام وزارت بهداشت ایران، مالیات دریافتی از فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان سیگار در ایران ۶۰۰ میلیارد تومان است: «مالیات بر سیگار باید به طور مستقل وضع شود تا بازدارنده باشد. برخی نیز می‌گویند افزایش مالیات بر دخانیات به افراد فقیر فشار وارد می‌کند، اما وقتی قیمت سیگار بالا رود اول فقرا و نوجوانان مصرف سیگار را کاهش می‌دهند.»
حریرچی همچنین از نقش “برخی لابی‌ها” سخن گفته که موجب شده‌اند قوانین مربوط به مصرف دخانیات از تاثیرگذاری کافی برخوردار نباشند.
افزایش تمایل به قلیان‌
مقامات مسئول ایران می‌گویند مصرف روزانه سیگار در شش سال گذشته ۰/۸ درصد کاهش داشته با این وجود مصرف قلیان افزایش یافته است.
به گفته معاون وزیر بهداشت نزدیک به ۷ درصد دختران ۱۳ تا ۱۵ سال سابقه مصرف قلیان دارند. این امار در میان پسران همین گروه سنی بیش از ۱۱ درصد است.
حریرچی مصرف هر وعده قلیان را معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار دانسته و گفته که این ضرر شامل کسانی هم می‌شود که در کنار افراد مصرف کننده قرار دارند و مانند مصرف شش تا هشت نخ سیگار است.
سخنگوی وزارت بهداشت این را نیز عنوان کرده که مواد آلوده‌ در تنباکوی قلیان‌ها به کار می‌رود و مصرف خانوادگی قلیان در حال رواج است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط