10.4 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

افزایش تعداد کودکان فقیر در آلمان

بنابه گزارش خبرگزاری آلمان و بر اساس تازه‌ترین گزارش وزرات امور خانواده آلمان، شمار خانوارهایی که فرزندانشان در معرض خطر تنگدستی قرار دارند، افزایش یافته است. در این گزارش بر رشد بی‌عدالتی اقتصادی در آلمان تاکید شده است.
روز جمعه (۱۵ سپتامبر / ۲۴ شهریور) وزارت خانواده آلمان تازه‌ترین گزارش خود پیرامون وضعیت اقتصادی خانوارهای این کشور را منتشر کرد. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک و نوجوان در آلمان در معرض خطر فقر نسبی قرار داشته‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۰ رشدی یک‌ونیم درصدی به‌شمار می‌رود.
این افراد در خانواده‌های کم‌درآمد زندگی می‌کنند و نسبت به کودکان خانوارها‌ی پردرآمد شانس کمتری برای آموزش و رشد اجتماعی دارند.
یکی از دلایل این روند، ورود فزاینده خانواده‌های مهاجر به آلمان در سال‌های اخیر عنوان شده است.
افزایش شمار خانواده‌هایی که در آنها تنها یکی از والدین شاغل است، از دیگر دلایل عمده این پدیده به‌شمار می‌رود.
کاتارینا بارلی، وزیر امور خانواده آلمان در گفت‌وگو با روزنامه “زود دویچه” ضمن انتقاد از افزایش فقر نسبی کودکان در این کشور گفت، در آلمان امکانات رشد اجتماعی برای کودکان «به طور ناعادلانه‌ای تقسیم شده است.»
خانم بارلی تاکید کرد که در چهار سال اخیر اقدامات دولتی برای بهبود وضعیت کودکان بیشتر شده اما همه کودکان به امکانات دولتی دسترسی ندارند. به گفته او، «یکی از موثرترین اقدامات برای از بین بردن این نابرابری اجتماعی»، ایجاد مهدکودک و دبستان‌های رایگان برای کودکان خانواده‌های کم‌درآمد است.
بارلی ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند در آینده نزدیک چنین امکاناتی را برای کودکانی که در معرض خطر فقر قرار دارند فراهم کند.
افزایش خانواده‌های تک‌سرپرست
آمار وزرات امور خانواده آلمان همچنین بیانگر افزایش شمار خانواده‌های تک سرپرست است. بر این اساس تعداد کودکانی که تحت سرپرستی پدر یا مادر خود قرار دارند در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. شمار این گونه کودکان در سال ۱۹۹۶ یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده است.
۴۴ درصد از کودکانی که در خانواده‌های تک‌سرپرست زندگی می‌کنند در معرض خطر فقر نسبی هستند.
بنا بر گزارش وزارت امور خانواده شمار زوج‌هایی که بدون ازدواج رسمی با یکدیگر زندگی ‌می‌کنند (“ازدواج سفید”) در ۲۰ سال گذشته دو برابر شده و به ۸۴۳ هزار فقره رسیده است. در شرق آلمان نیمی از زوج‌ها بدون سند ازدواج با هم زندگی می‌کنند. در سایر نقاط این کشور، سه‌چهارم زوج‌ها مزدوج هستند.
وضعیت آلمان به‌نسبت بهتر است
در ماه ژوئن سال جاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نتایج تحقیقات خود پیرامون وضعیت کودکان در ۴۱ کشور را منتنشر کرد. بر اساس داده‌های یونیسف از هر پنج کودک در کشورهای صنعتی یکی در فقر نسبی زندگی می‌کند و از هر هشت کودک یکی غذای کافی برای خوردن ندارد.
گزارش یونیسف شامل کشورهایی با درآمد متوسط مانند رومانی، بلغارستان و شیلی نیز می‌شود.
محققان این سازمان بین‌المللی خانوارهایی را فقیر نامیده‌اند که کم‌تر از ۵۰ درصد درآمد متوسط کشور خود عایدی دارند.
آلمان در این بررسی وضعیت خوبی داشت و در میان ۴۱ کشور رده دوم را به خود اختصاص داده بود. رده اول را نروژ داراست.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط