10.6 C
Paris
Friday, April 19, 2024

اعتراض “دومینیک دو ویل پن” وزیر خارجه سابق علیه دیپلماسی فرانسه نسبت به اسرائیل

Dominique-de-Villepin

وزیر خارجه سابق فرانسه به سیاست ” دسته چک ” اروپائی ها انتقاد می کند که پول می پردازند تا اوضاع را آرام نگاه دارند و فلسطینی ها با این پول ها خانه بسازند و سپس اسرائیل با بمب های اهدائی آمریکا آنها را خراب کند،

روزنامه فیگاروی امروز با انتشار بیانیه مفصل “دومینیک دو ویل پن ” وزیر خارجه سابق این کشور اعتراض صریح او را به آنچه که خود “سکوت فرانسه” در قبال جنگ اسرائیل در غزه می نامد به اطلاع خوانندگان خود رسانید. ویل پن در این بیانیه رئیس جمهوری فرانسه را فرا می خواند که تسلیم این “جنگ دائمی” نشود و همراه با جامعه جهانی برای تحمیل کردن شرایط مطلوب ، اسرائیل را تحت فشار بگذارند.
وزیر خارجه سابق فرانسه که نطق مشهورش علیه سیاست های ماجراجویانه جورج بوش بقصد حمله به عراق ، هنوز در یاد ها مانده است، در بیانیه امروزش از بلند کردن صدای اعتراض علیه قتل عام مردم غزه دفاع می کند. او می نویسد امروزه پاسخ گوئی به ندای وجدان ، برای فرانسه یک وظیفه محسوب می شود. فرانسه ای که در عین پایبندی اش به امنیت اسرائیل ، باید حقوق و وظایفی را که این کشور بمثابه یک دولت بر سر کار ، در مقابل خود دارد فراموش نکند. 
بعقیده ویل پن زمان آن فرا رسیده است که فرانسه بن بستی را که سیاست های دنباله روانه بوجود آورده اند دریابد و دست از حمایت از سیاست های زورگویانه بردارد و دروغ پردازی ها را افشا کند. 
او می گوید صدای فرانسه ، همان که ژنرال دو گل در فردای جنگ شش روزه بر زبان آورد ، همان که ژاک شیراک در دومین عملیات انتفاضه اعلام کرد ، اینک خاموش شده است.
او می پرسد چگونه باید درک کرد که فرانسه درست همان زمان که عامدانه کودکان را به قتل می رسانند ، طرفین را به ” خویشتن داری ” دعوت می کند؟ چگونه می توان به سیاستی توسل جست که در آن اولین واکنش رئیس جمهوری فرانسه حمایت بی قید و شرط از امنیت اسرائیل باشد؟
ویل پن در عین حال انفعال و تسلیم طلبی بخشی از مردم اسرائیل درمقابل سیاست های ماجراجویانه دولت اسرائیل را ” خطر اصلی ” برای آینده این کشور می داند. او می نویسد این روزها صدای پرواز هلی کوپتر ها فریاد های دردمندانه ” اموس اوز” ، ” زیو استرن هل ” و ” الی بارناوی ” را در اسرائیل به انزوا کشانده اند. 
وزیر خارجه سابق فرانسه ضمن انتقاد به سیاست ” دسته چک ” اروپائی ها که پول می پردازند تا فلسطینی ها خانه بسازند و سپس اسرائیل با بمب های اهدائی آمریکا آنها را خراب کند، در عین حال اظهار عقیده می کند که علت اصلی فقدان یک طرف فلسطینی برای مذاکرات صلح این است که هواداران واقعی صلح بوسیله دولت اسرائیل بطور سیستماتیک تضعیف شده و به حاشیه رانده می شوند. و البته همزمان ، بکارگیری منطق زور نیروهائی همچون حماس را در مقابل الفتح تقویت می کند. 
ویل پن در این بیانیه مفصل، سرانجام به راه حل ” واقعی ” پیشنهادی خود رجوع می دهد که از یکسو توسل به تحریم های جدی علیه اسرائیل برای وادار کردن این کشور به پذیرفتن مذاکرات صلح است و سپس ، بعقیده او ، باید از دادگاه بین المللی یاری گرفت تا از ارتکاب این جنایات روزمره جلوگیری کرد.

RFI

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط