6.8 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

ارسال ۴۵۰ تن مواد غذایی از ایران به قطر

 

بنابه گزارش خبرگزاری فرانس پرس تاکنون ۵ فروند هواپیمای حامل مواد غذایی فاسدشدنی نظیر میوه و سبزیجات به قطر ارسال شده که وزن هر کدام از این محموله‌ها حدود ۹۰ تن است.

شرکت هواپیمایی ملی ایران گفته است که پنج محموله مواد غذایی به قطر فرستاده است. هفته پیش همسایگان قطر این کشور را به حمایت از “گروه‌های تروریستی” از جمله “گروه‌های تروریستی مرتبط با ایران” متهم و روابط خود را با آن قطع کردند.
بندرهای امارات، بحرین و عربستان و همچنین مرز زمینی قطر و عربستان، که مسیر واردات عمده مواد غذایی و مصالح ساختمانی به قطر بود بسته شده است و این کشور با کمبود خوراکی و آب آشامیدنی مواجه شده است. مصر، لیبی و یمن هم روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.
شاهرخ نوش‌آبادی، سخنگوی ایران ایر به رسانه‌ها گفته است که هر هواپیما، حامل “محموله‌های ۹۰ تنی” میوه و سبزیجات بوده‌اند. او گفته که ارسال این محموله‌ها تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت.
قطر با جمعیت دو و نیم میلیون نفری، حدود ٨٠ درصد مواد خوراکی مورد نیاز خود را وارد می‌کند. همچنین این کشور برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی خود از جمله ساخت استادیوم برای میزبانی جام جهانی، نیاز به واردات مصالح دارد که قبلا بخشی از آن را از مرز زمینی با عربستان وارد می‌کرد.

همچنین سه کشتی، هر یک حامل ۳۵۰ تن “خوراکی” به سمت قطر حرکت می‌کنند. ایران همچنین آسمانش را به روی بیش از یک صد پرواز روزانه هواپیمایی قطر باز کرده است. همسایگان قطر، آسمان خود را به روی قطر بسته‌اند و شرکت هواپیمایی قطر، مجبور به تغییر مسیر پروازهای خود شده است.
همراه با ایران، ترکیه هم به قطر محموله‌های خوراکی صادر کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که روابط خوبی با قطر دارد، از تحریم کنندگان قطر خواسته با مذاکره مشکلات را تا پایان ماه رمضان برطرف کنند.

دوشنبه قبل، حکومت عربستان سعودی در بیانیه‌ای، دلیل قطع روابط با قطر را “تخلف‌های سنگین آشکار و پنهان” دوحه در سال‌های اخیر با هدف “به هم زدن نظم داخلی، تحریک علیه حکومت و نقض حاکمیت ملی عربستان” عنوان کرد. ریاض همچنین، قطر را به حمایت از “گروه‌های تروریستی” با هدف برهم زدن نظم منطقه، متهم کرده است، از جمله حمایت از “اخوان‌المسلمین، داعش و القاعده” و حمایت از “گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران” در قطیف عربستان و بحرین. عربستان همچنین قطر را به حمایت از حوثی‌های یمن، حتی بعد از پیوستن به ائتلاف عربستان متهم کرده است.

عربستان سعودی و متحدانش هم در پاسخ، گروهی از اشخاص حقیقی و حقوقی را به اتهام ارتباط با ‘فعالیت‌های تروریستی قطر’ تحریم کرده‌اند. حداقل ۱۸ شخص تحریم شده از چهره‌های اقتصادی، سیاسی و اعضای خاندان حاکم بر قطر هستند. در این فهرست در مجموع نام ۵۹ نفر از جمله یوسف قرضاوی، روحانی مصری ساکن قطر که از رهبران معنوی اخوان المسلمین است دیده می‌شود. همچنین ۱۲ نهاد از جمله سازمان‌ خیریه قطر و خیریه عید تحریم شده‌اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط