11.8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

اجرایی شدن FATF باید به تایید رهبر ایران برسد

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۲۴ شهریور گفت این شورا درباره امضای سند اف‌ ای‌ تی‌ اف (FATF) به “جمع‌بندی” رسیده اما برای اجرایی شدن نیازمند امضا و تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
علی شمخانی در جمع خبرنگاران از اعلام مثبت یا منفی بودن نظر این شورا درباره امضای سند اف‌ ای‌ تی‌ اف طفره رفت، اما گفت که جمع بندی شورای عالی امنیت ملی زمانی اجرایی می شود که “مورد امضا، تایید و توشیح” آیت اﻟله خامنه‌ای قرار بگیرد.
او درباره درخواست برخی نمایندگان مجلس برای طرح این موضوع در مجلس نیز موضع روشنی نگرفت و گفت که “مجلس کار خودش را می‌کند و شورای امنیت ملی هم کار خودش را انجام می‌دهد.”
در هفته‌های گذشته چهره‌های اصولگرا با حمله به دولت حسن روحانی، امضای سند اف‌ ای‌ تی‌ اف را زیر سوال بردند.
از جمله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم نماز جمعه ۱۹ شهریور گفت: “نمی‌دانم با چه جراتی محرمانه یک سند را امضا کردند به نام FATF. آنها می‌خواهند به نام مبارزه با پولشویی اطلاعات مالی و بانکی ما را به دشمن بدهند می‌خواهند خودمان، خودمان را تحریم کنیم. این یک تحریم خودی است.”
احمد جنتی گفت که هدف از امضای این سند تحریم “سپاه و نهادهای انقلابی” است: ” قرارگاه خاتم با این همه خدمات بسیاری که اکثریت نمی‌دانند را می‌خواهند تحریم کنند. شما چه جراتی دارید که چنین کاری می‌کنید؟”
در مقابل سخنگوی دولت حسن روحانی در اظهاراتی کم سابقه عنوان کرد که مباحثی مانند FATF “بسیار تخصصی” است و جای طرح آن در رسانه‌ها، فضای مجازی و تریبون نماز جمعه نیست.
محمدباقر نوبخت همچنین اعلام کرد که دولت همه مجوزهای لازم برای امضای این سند را کسب کرده و اگر نیاز به اجازه مجدد از مجلس شورای اسلامی باشد نیز آمادگی این کار را خواهد داشت.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط