4.5 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

اتهام نژاد پرستی به پلیس بریتانیا در پرونده قتل بیژن ابراهیمی

بنابه گزارش رسانه ها، گزارشی تازه درباره قتل بیژن ابراهیمی، پناهنده ایرانی ساکن شهر بریستول بریتانیا نشان می‌دهد که ماموران پلیس و شهرداری بارها پس از شکایت‌های آقای ابراهیمی طرف آزاردهندگان او را گرفته‌اند.

گروه “بریستول امن‌تر” ( Safer Bristol) در این گزارش به “قصور گروهی” پلیس منطقه اوون و سامرست و شورای شهر بریستول در پرونده آقای ابراهیمی اشاره می‌کند.

بیژن ابراهیمی، پناهنده ایرانی‌الاصل و معلول ساکن بریتانیا، سال ۲۰۱۳ به طرزی فجیع در خانه‌اش کشته شد. جیمز لی، همسایه او، با این ظن اشتباه که آقای ابراهیمی به فرزندش نظر داشته، او را به به قصد کشت زد و جسدش را در بیرون خانه‌اش به آتش کشید.

پیش از این هم کمیسیون رسیدگی به شکایات از پلیس بریتانیا در گزارشی نتیجه گرفت که پلیس می‌توانسته جلو کشته شدن بیژن ابراهیمی را بگیرد، اما در این کار ناکام مانده و این قصور ناشی از “جانبداری نژادپرستانه پلیس، چه به صورت خودآگاه و چه به صورت ناخودآگاه” بوده است.

گزارش تازه که امروز دوشنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر شده می‌گوید که در عملکرد پلیس و شورای شهر نشانه‌های “نژادپرستی سازمانی” یافته است.

گزارش تازه می‌‌گوید: “شواهدی در دست است که نشان می‌دهد آقای ابراهیمی به کرات هدف بدرفتاری نژادی و آزار افراد قرار گرفته و این رفتار بارها به پلیس منطقه اوون و سامرست و شورای شهر بریستول گزارش شده اما نمایندگان هر دو سازمان طرف آزاردهندگان را گرفته‌اند.”

شورای شهر بریستول یافته‌های این گزارش را پذیرفته و ماروین ریس، شهردار بریستول در نامه‌ای به خانواده آقای ابراهیمی از آنها عذرخواهی کرده است.

پلیس منطقه اوون و سامرست هم گزارش تازه را قبول کرده و گفته است: “ما هر آنچه در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد تا مانع از تکرار این تراژدی شویم.”

قاتل بیژن ابراهیمی به حبس ابد محکوم شد و دو افسر پلیس در دادگاهی در بریستول به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه در ارتباط با این پرونده محکوم و زندانی شدند.

در گزارش کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات پلیس که چند ماه پیش منتشر شد آمده بود که پلیس در طول هفت سال منتهی به مرگ بیژن ابراهیمی بارها در انجام وظایفش کوتاهی کرده است.

بنا بر آن گزارش مأموران پلیس به کرات درخواست‌های کمک آقای ابراهیمی از جمله تماس آخر او یک ساعت پیش از قتلش را نادیده گرفته و او را فردی “دروغگو و دردسرساز” می‌دانسته‌اند.

گاه‌شمار پرونده قتل بیژن ابراهیمی:
۱۶ ژوییه ۲۰۱۳: جسد بیژن ابراهیمی بیرون خانه‌اش در محله بریزلینگتون بریستول در حالی پیدا شد که در آتش سوخته بود. پرونده به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات از پلیس ارجاع شد.

۱۹ سپتامبر ۲۰۱۳: کمیسیون رسیدگی به شکایات پلیس، شش افسر پلیس را به دلیل سوء رفتار احضار کرد.‌

۲۸ نوامبر ۲۰۱۳: لی جیمز به جرم قتل بیژن ابراهیمی به حبس ابد محکوم و زندانی شد. استیون نورلی به دلیل مساعدت در قتل به چهار سال زندان محکوم شد.

۲۱ دسامبر ۲۰۱۵: کوین دافی و اندرو پسمور، افسران پلیس، در اتهام کوتاهی در انجام وظیفه مجرم شناخته شدند.

۲۲ ژانویه ۲۰۱۶: این دو نفر از کار برکنار شدند.

۹ فوریه ۲۰۱۶: کوین دافی به ده ماه و اندرو پسمور به چهار ماه زندان محکوم شدند.

۳ مه ۲۰۱۶: هلن هریس و لیان وینتر، دو افسر پلیس از خدمت معلق شدند.

۱۵ ژوئیه ۲۰۱۷: کمیسیون رسیدگی به شکایات از پلیس بریتانیا در گزارش خود گفت که پلیس می‌توانسته جلو کشته شدن بیژن ابراهیمی را بگیرد، اما در این کار ناکام بوده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط