9.4 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

آیا اتهام شکنجه پناهجویان در نائورو دروغ است؟

در ادامه انتقادها از وضعیت پناهجویانِ در راه استرالیا که به اردوگاه‌هایی خارج از این کشور فرستاده می‌شوند، نخست‌وزیر استرالیا گفته اتهامات «شکنجه» آن‌ها در جزیره نائورو «کاملا دروغ است».
مالکولم ترنبال، ۲۷ مهرماه، به گزارش تازه‌ای از سازمان فرادولتی «عفو بین‌الملل» واکنش نشان داده‌است.
عفو بین‌الملل، روز دوشنبه گفته بود پناهجویان قایق‌سواری که به اردوگاه نائورو فرستاده شده‌اند، به مرز ناامیدی کامل رسیده و خودآزاری به رویه معمولی در بینشان تبدیل شده‌است. به گفته این سازمان، با در نظر گرفتن نُرم‌ها و تعاریف بین‌المللی، وقوع «شکنجه» در مورد این افراد مصداق دارد.
نخست وزیر استرالیا اما این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید سیاست سخت‌گیرانه دولت او در قبال پناهجویان و مهاجران قایق‌سوار، جلوی غرق‌شدنشان را گرفته و به نجات جان بسیاری از آن‌ها انجامیده است.
دولت استرالیا، پیش از نخست‌وزیری مالکولم ترنبال، سیاست ارسال مهاجران غیرقانونی به جزایر و مناطقی خارج از خاک آن کشور را در پی گرفت. بر پایه این سیاست رسمی، مهاجران غیرقانونی که در تلاش هستند با قایق خود را به خاک استرالیا برسانند، پذیرفته نشده و در این اردوگاه‌ها نگه‌داری خواهند شد. صدها ایرانی نیز در اردوگاه‌های مهاجران حضور دارند و طی سال‌های گذشته گزارش‌هایی از مرگ یا کشته‌شدن آن‌ها منتشر شده‌است.
نگه‌داری این افراد در اردوگاه‌هایی مانند کمپ نائورو با انتقادهای گسترده سازمان‌های فرادولتی و نیز انتقاد سازمان ملل روبه‌رو است.
نخست‌وزیر استرالیا، روز سه‌شنبه گفته «سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در نائورو انجام شده تا وضعیت زندگی کسانی که در اردوگاه‌ها هستند بهبود پیدا کند».
اما آنا نیستات، از پژوهشگران ارشد «عفو بین‌الملل» که به نائورو سفر کرده، به خبرنگاران گفته این سازمان تحقیقاتی کافی در مورد موضوع «شکنجه» کرده است. به گفته خانم نیستات وقایعی اردوگاه نائورو «هدفمند»، «عمدی» و «با قصد مجازات کردن» صورت گرفته‌اند.
او در عین حال گفته مجبور شده با «امکانات شخصی» به جزیره سفر کند، چراکه درخواست او برای دریافت روادید رسمی، ۶ بار رد شد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط