6.1 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

آمریکا دو ایرانی را به اتهام ارسال قطعات جنگنده به ایران بازداشت کرد

بنا به گزارش آریا نیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های قضایی در ایالات متحده روز جمعه، هفتم آبان‌ماه، از بازداشت دو مرد ایرانی‌-آمریکایی در ایالت کالیفرنیا به اتهام نقض قانون تحریم‌ها علیه تهران و تلاش برای ارسال سلاح به ایران خبر دادند.

این متهمان با نام های زاویک زرگریان ۵۲ ساله و واچه نیریان ۵۷ ساله ساکن حومه لس‌آنجلس معرفی شده‌ و اتهام‌شان تلاش برای ارسال قطعات هواپیماهای جنگی و دیگر تجهیزات دفاعی به ارزش سه میلیون دلار به ایران اعلام گردیده است.

دادستان فدرال آمریکا اتهام‌های مطرح‌شده در این پرونده را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا توصیف کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که آقای زرگریان برای تأمین و ارسال قطعات جنگنده‌های «اف-۱۶» و «اف-۱۸» به ایران با یک مأمور امنیتی دولت آمریکا وارد مذاکره شده و آقای نیریان نیز تلاش کرده است بیش از هفت هزار قطعه واشر لاستیکی مورد استفاده در سیستم‌های هیدرولیک هواپیماهای نظامی را به ایران بفرستد.

در این گزارش آمده است که این پرونده دو متهم ایرانی دیگر نیز به نام‌های هنری ترمیناسیان و هرمز نوروزیان دارد که احتمالاً در حال حاضر در ایران به سر می‌برند.

شرکت «گلندل زرگریان» مستقر در کالیفرنیا نیز به عنوان متهم پنجم این پرونده معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورت اثبات این اتهام‌ها، ممکن است برای زاویک زرگریان تا ۱۱۵ سال و برای واچه نیریان تا ۹۵ سال حکم زندان صادر شود و علاوه بر آن، هر یک به پرداخت سه تا چهار میلیون‌ دلار جریمه نقدی نیز محکوم شوند.

زاویک زرگریان و واچه نیریان این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

روند رسیدگی به این پرونده قرار است از بیستم ماه دسامبر برابر با ۳۰ آذرماه آغاز شود.

بازداشت افراد در آمریکا و اروپا به اتهام نقض تحریم‌ها و ارسال سلاح به ایران، پیشتر نیز سابقه داشته است.

بر اساس قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فروش هر گونه تجهیزات، فناوری و خدمات به ایران، به استثنای مواردی خاص ممنوع است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط