9.1 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

آغاز ساخت دیوار مرزی بین ایران و ترکیه

مقام‌های محلی در ترکیه روز سه شنبه گفته‌اند که این کشور ساخت دیوار در بخشی از مرز مشترک خود با ایران را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصاویر منتشر شده در وب سایت استانداری آغری در شرق ترکیه نشان می‌دهد که بلوک‌های بتنی در حال انتقال به نقاط مرزی است.

طبق این گزارش، مقام های ترکیه در خردادماه سال جاری اعلام کردند که قرار است در ۱۴۴ کیلومتر از مرز مشترک با ایران دیوار ساخته شود تا از این طریق از ورود شبه نظامیان وابسته به گروه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) به داخل این کشور جلوگیری شود. ایران و ترکیه ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در خردادماه گفته بود، هم اکنون ساخت ۶۵۰ کیلومتر از دیوار در مرز ۹۱۰ کیلومتری با سوریه به اتمام رسیده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، ترکیه در راستای مقابله با نفوذ نیروهای شبه نظامی کرد و همچنین نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، به خاک این کشور از سال ۲۰۱۴ ساخت دیوار در مرز با سوریه را آغاز کرده است.

برخی روزنامه‌های چاپ ترکیه از جمله روزنامه «حریت» پیش‌تر خبر داده بودند که ترکیه به منظور جلوگیری از ورود «تروریست‌ها» و نیروهای حزب کارگران کردستان «پ‌کاکا» به قلمروِ سرزمینی خود به دنبال ساخت دیواری در مرزهای ایران است.

این گزارش‌ها واکنش مثبت ایران را در پی داشت و یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه ایران ۱۹ اردیبهشت تاکید کرده بود که ایران از طرح ترکیه برای احداث دیوار در مرز با ایران آگاه است و از آن استقبال می‌کند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از این مقام وزارت امورخارجه ایران که نامش فاش نشده بود، نوشت، جمهوری اسلامی ایران اطلاع کلی از موضوع دیوار کشیدن در بخشی از مرز مشترک ایران و ترکیه را دارد و به نظر می‌رسد مقامات ترکیه برای افزایش تدابیر امنیتی در مرز‌هایشان قصد دارند اقدامات جدیدی انجام دهند که یکی از این اقدامات موضوع مورد اشاره است.

وی ادامه داد: «به طور معمول و بر اساس قوانین بین‌المللی، ترکیه هر اقدامی که بخواهد در مرزهای مشترک دو کشور انجام دهد باید با اطلاع ایران باشد»

ترکیه از حدود دو سال پیش به این سو، حتی پیش از وقوع کودتای نافرجام این کشور شاهد انفجارهای تروریستی متعددی بوده و عامل این حملات را در اکثر موارد حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) و افراطیون اسلامی معرفی کرده است.

در آذرماه ۱۳۹۵ بر اثر یک رشته انفجار در استانبول بیش از ۳۸ نفر کشته و ۱۵۵ نفر زخمی شدند که اکثر قربانیان این انفجار‌ها نیروهای پلیس ترکیه بوده‌اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط