8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

درگذشت جان مک‌کین سناتور آمریکایی حامی رجوی

جان مک‌کین، سناتور آمریکایی از ایالت آریزونا و رئیس کمیتهٔ نیروهای مسلح سنای آمریکا در‏ ۲۵ اوت ۲۰۱۸ و در سن ۸۱ سالگی به علت سرطان مغز پیشرفته درگذشت.

جان مک‌کین که برای شش دوره در مجلس سنای آمریکا از سوی مردم ایالت آریزونا حضور داشته در جریان جنگ ویتنام خلبان بود و پس از منهدم شدن هواپیمایش به مدت ۵ سال اسیر جنگی بود.

وی در چهل سال فعالیت سیاسی ۲ بار کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا شد اما نتوانست وارد کاخ‌‎سفید شود. او از مخالفان جدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا بود.
اولین بار در انتخابات سال ۲۰۰۰ از سوی حزب جمهوری‌خواه نامزد ریاست‌جمهوری شد، اما در مبارزات داخلی از جورج بوش پسر شکست خورد و کنار رفت.
دومین بار در سال ۲۰۰۸ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بود با اختلاف زیادی از باراک اوباما نامزد حزب دموکرات شکست خورده بود.

با وجود محبوبیت مک‌کین در میان مردم آمریکا، او به اتخاذ سیاست های سخت‌گیرانه علیه کشورهایی که آمریکا دشمن خود تلقی می‌کند شهرت داشت.

او بارها از تغییر رژیم در ایران سخن گفته بود و در جریان کارزار نامزدی ریاست جمهوری خود هم از بمباران ایران سخن بر زبان آورده بود که با انتقاد شدید مخالفان جنگ روبرو شده بود.
او در جریان این سخنرانی که در آوریل ۲۰۰۷ بوده در یک جلسه پرسش و پاسخ در ایالت کارولینای جنوبی، آوازی منسوب به گروه بیچ بویز در پشت میکروفون سر داد که در آن آواز خوانده بود: «بر روی ایران بمب بمب بمب بمب بریزیم» (Bomb bomb bomb bomb Iran). این رفتار باعث واکنش‌های انتقادی بسیاری در مطبوعات جهان گردید.

او همچنین از منتقدان سرسخت مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده و در جریان سوریه مدافع سر سخت دخالت نظامی ایالات متحده در جنگ داخلی سوریه بود.

قهرمان آمریکایی اما در بین ایرانی ها طرفداری نداشت. علاوه بر مواضع جنگ طلبانه، حمایت او از گروه رجوی و ملاقات او با مریم رجوی در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ در تیرانا پایتخت آلبانی، از مواردی است که موجب خشم ایرانیان گردید.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط